Podczas Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach firma Hop.City (JedenŚlad Sp. z o.o.) zaprezentowała pierwszą wersję Bateriomatu. Jest to projekt stacji ładowania do większości lekkich pojazdów elektrycznych: skuterów, rowerów, hulajnóg itd. Urządzenie będzie pełnić funkcję „skrzynek” do przechowywania wymiennych baterii, a jednocześnie punktu ładowania różnego rodzaju e-pojazdów zarówno prywatnych, jak i sharingowych. Jak informuje Hop.City, Bateriomaty to pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie.
Spółka zaznacza, że o ile w przypadku samochodów elektrycznych istnieje szeroka oferta stacji ładowania, o tyle w przypadku UTO (urządzeń transportu osobistego) nie ma takich rozwiązań. Większość operatorów sharingowych ładuje pojazdy tego typu na własną rękę, a użytkownicy indywidualni robią to zazwyczaj w domach lub budynkach biurowych.
Spółka JedenŚlad rozpoczęła prace nad pierwszymi na rynku uniwersalnymi stacjami ładowania dedykowanym lekkim pojazdom elektrycznym w 2018 r. Bateriomat będzie stacją o wyglądzie zbliżonym do Paczkomatów, a samo urządzenie ma działać w 3 podstawowych trybach. Tryb pierwszy to wymiana pakietu baterii. Użytkownik, zamierzający umieścić w Bateriomacie rozładowaną baterię, za pomocą aplikacji będzie otwierał jedną z szafek, w której umieści akumulator i wymieni go na naładowany.
Kolejny sposób, to naładowanie pakietu baterii. Jak stwierdził Łukasz Banach współzałożyciel Hop.City:
„Umożliwimy włożenie swojego pakietu baterii i naładowanie go w Bateriomacie. Będziemy obsługiwać około 95% standardów dostępnych na polskim i europejskim rynku.”
Trzeci sposób to naładowanie pojazdu, który nie ma wymiennego pakietu baterii – dzięki podłączeniu za pomocą kabla. Hop.City zapewnia, że całość będzie zarządzania przez system IT, w tym aplikacje do planowania tras, rezerwacje ładownia w Bateriomatach i informowanie o naładowaniu baterii czy pojazdu.
Patrycja Ogrodnik, Brand Manager Hop.City, stwierdziła:
„Dzięki naszej współpracy z samorządami, operatorami oraz dzięki danym, które zbieramy, Bateriomaty będą stały w kluczowych miejscach miast. Chcemy, aby były elementem Smart City, który pojawia się w centrach handlowych, osiedlach, tradycyjnych stacjach paliw, a nawet na przystankach. Mamy świadomość, że Bateriomat musi być dostępny tam, gdzie jest najwięcej użytkowników pojazdów elektrycznych. Cieszy nas fakt, że mogliśmy zaprezentować nasze stacje już po niecałym roku od otrzymania grantów finansujących projekt (Mazowia i NCBiR na łączną wartość projektów ponad 8 mln zł). W kolejnych miesiącach będziemy prezentować też w jaki sposób Bateriomat, może być wykorzystywany przez firmy kurierskie czy gastronomiczne”.
Pierwsze Bateriomaty zostaną prawdopodobnie zainstalowane pod koniec 2019 roku. Pilotażowo usługa ładowania ma być dostępna w dużych miastach, m.in. we Wrocławiu, Trójmieście i Warszawie, przez całą dobę i siedem dni w tygodniu. Na początek Bateriomaty będą obsługiwały wybrane typy baterii i zostaną przeznaczone dla floty Hop.City oraz jej partnerów. W I kwartale 2020 r. firma zamierza otworzyć już sieć dla wszystkich – operatorów skuterów, rowerów i hulajnóg oraz użytkowników indywidualnych.
hop.city, materiały własne