Fabryka silników Mercedes-Benz w Jaworze na Dolnym Śląsku będzie całkowicie neutralna pod względem emisji CO2. Zakład ma pozyskiwać energię ze źródeł odnawialnych: wiatru i biomasy. Według planów, do 2022 r. wszystkie fabryki Mercedesa w Europie będą konsekwentnie rozwijać produkcję przyjazną dla środowiska.
W zakładzie zlokalizowanym w Jaworze mają powstawać m.in. jednostki przeznaczone do hybryd typu plug-in w tym wysokoprężny silnik OM 654. Znajdzie on zastosowanie w Klasie C oraz E w odmianach PHEV.
Jak informuje Mercedes, prace związane z budową jaworskiej fabryki przebiegają zgodnie z planem. Pod koniec lipca, po etapie zadań konstrukcyjnych inwestor wkroczył w kolejną fazę projektu i rozpoczął wyposażenie hal produkcyjnych w maszyny i urządzenia. Od połowy 2019 r. tysiącosobowy zespół zakładu będzie wytwarzać silniki do samochodów osobowych zarówno o napędzie hybrydowym, jak i konwencjonalnym.
Jak powiedział dr Andreas Schenkel, CEO Mercedes-Benz Manufacturing Poland:
„O sile innowacji naszej fabryki świadczą nie tylko wysoko zaawansowane technologicznie metody produkcji, ale też oszczędzająca zasoby i środowisko koncepcja zasilania w energię elektryczną i cieplną. Staramy się postępować w sposób zrównoważony od produkcji do końcowego produktu. Całkowite zapotrzebowanie na energię będzie pokrywane tylko i wyłącznie z odnawialnych źródeł. Bezemisyjna fabryka była od początku naszym celem. Cieszę się bardzo, że jesteśmy synonimem nowoczesnej i zarazem ekologicznej produkcji w branży motoryzacyjnej”.
Bezemisyjność produkcji oznacza, że fabryka w Jaworze całkowicie zrezygnuje z energii pozyskiwanej z paliw kopalnych na rzecz długofalowego poboru energii elektrycznej i cieplnej ze źródeł odnawialnych – wiatru i biomasy. Zielona energia elektryczna będzie dostarczana przez spółkę EWG Taczalin Sp. z o.o. bezpośrednio z oddalonego od Jawora o 12 km parku elektrowni wiatrowych Taczalin.
Działająca od 2013 r. farma składa się z 22 turbin wiatrowych firmy Senvion, o mocy znamionowej 2,05 MW każda oraz wysokości piasty 100 m. Łącznie park elektrowni wiatrowych osiąga moc znamionową 45,1 MW. Przy rocznej produkcji energii elektrycznej na poziomie około 109 GWh, park Taczalin jest w stanie pokryć szacowane roczne całkowite zapotrzebowanie jaworskiej fabryki. Park elektrowni wiatrowych zlokalizowano w sąsiedztwie autostrady A4, co wpływa na szybkość serwisu turbin wiatrowych i ciągłość produkcji energii elektrycznej dla fabryki.
Andreas Schenkel dodał:
„O wyborze dostawcy energii elektrycznej zadecydowały względy ekologiczne i ekonomiczne oraz bliskie sąsiedztwo parku elektrowni wiatrowych i fabryki silników w Jaworze. Podpisana umowa jest o tyle pionierska, że to pierwszy tego typu kontrakt w Polsce zawarty bezpośrednio z wytwórcą energii elektrycznej pochodzącej z siły wiatru, a jej odbiorcą, czyli naszą spółką”.
Wytworzony przez elektrownie wiatrowe prąd transportowany jest ze źródła podziemnymi kablami o łącznej długości około 20 km do stacji transformatorowej „Górka”, skąd (już o napięciu 110 kV liniami przesyłowymi) trafi do nowo powstającej fabryki silników w Jaworze.
Inwestor parku wiatrowego modernizując infrastrukturę energetyczną nie zapomniał również o mieszkańcach pobliskich miejscowości. Na prośbę lokalnych władz wybudował ścieżkę rowerową i inne przeznaczone dla nich udogodnienia.
Zielona energia cieplna dla jaworskiej fabryki będzie produkowana z biomasy (pellet), czyli zrębków drewna pochodzących w większości z plantacji tzw. wierzby energetycznej. Zajmie się tym firma Getec Heat & Power, posiadająca doświadczenie w tworzeniu tego typu instalacji.
Według planów Mercedesa, polska fabryka Mercedesa będzie jedną z najbardziej nowoczesnych na świecie. Oprócz zasilania w energię odnawialną, zakład planuje całkowitą eliminację dokumentacji papierowej. Pilotażowe rozwiązania z Jawora zostaną zastosowane w pozostałych fabrykach koncernu.
Mercedes informuje, że zakład w Jaworze wpisuje się w tzw. czwartą rewolucję przemysłową (Przemysł 4.0.), która opiera się na wykorzystaniu inteligentnych maszyn pozwalających na zarządzanie informacjami w czasie rzeczywistym czy cyfrowe zarządzanie produkcją. W procesie produkcyjnym wykorzystana zostanie np. rozszerzona rzeczywistość (AR) oraz analizy Big Data, które w znaczący sposób wspierają pracę w trakcie produkcji i montażu.
Początek produkcji silników w Jaworze zaplanowano na połowę 2019 r. Jednostki napędowe trafią do fabryk Mercedesa na całym świecie. Ze względu na rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne silniki, spółka ze Stugarttu podjęła decyzję o zwiększeniu zatrudnienia ‑ z 500 do 1000 osób.
media.daimler.pl, materiały własne