Nie tylko zamożność społeczeństwa, ale przede wszystkim rozbudowane systemy wsparcia decydują o popularności pojazdów elektrycznych. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (The European Automobile Manufacturers’ Association – ACEA) opublikowało analizę korelacji pomiędzy popytem na EV a Produktem Krajowym Brutto.
Wynika z niego, że 1% lub większy udział aut elektrycznych w ogólnej liczbie zarejestrowanych pojazdów występuje jedynie w krajach, gdzie PKB na jednego mieszkańca jest wyższe niż 30 000 euro. 0% lub zbliżony udział jest w krajach, w których PKB na jednego mieszkańca jest niższe niż 17 000 euro. W Polsce udział wynosi 0,1 proc. przy PKB na poziomie 11 000 euro (556 pojazdów elektrycznych zarejestrowanych w 2016 r.).
Udział samochodów elektrycznych był w 2016 r. znaczący jedynie w państwach, w których wprowadzono programy wsparcia skierowane do nabywców pojazdów elektrycznych. Szwecja oferuje wiele silnych zachęt, co daje 3,6% udziału w rynku. Polska nie oferuje żadnych, co daje udział w rynku zbliżonym do zera. Tylko 5 państw członkowskich UE nie wprowadziło żadnych programów wsparcia, w tym Polska, Litwa, Malta, Estonia i Chorwacja.