Spółka technologiczna EV Fleet z Lublina na bazie elektrycznego eSprintera, zaprojektowała i zbudowała pojazd demonstracyjny – inteligentny samochód z własnym systemem operacyjnym, pozwalającym na pełną integrację z systemami klientów. Taka integracja transportu towarowego i logistyki miejskiej otwiera zdaniem pomysłodawców nowe możliwości rozwoju flot oraz budowania inteligentnych łańcuchów dostaw. SmartVan IoT, bo tak nazywa się demonstrator technologii ma za zadanie pokazać, w jaki sposób innowacyjne rozwiązania logistyczne i transportowe umożliwią przewożenie większej ilości towarów, przy użyciu mniejszej liczby środków transportu, wykonujących mniej operacji transportowych – co ostatecznie przyczyni się do zmniejszenia natężenia ruchu miejskiego i korzystnie wpłynie na środowisko.
Samochód został dostarczony przez dealera Mercedes-Benz, firmę Autotrade, głównego partnera spółki EV Fleet i wyposażony w szereg innowacyjnych rozwiązań, które pomogą we wprowadzaniu przedsiębiorstw w świat cyfryzacji, automatyzacji oraz optymalizacji procesów transportowych i logistycznych.
– Coraz większe zainteresowanie pojazdami z napędem elektrycznym doskonale obrazuje zmiany zachodzące na rynku motoryzacyjnym i w świadomości naszych klientów. Mercedes-Benz eSprinter – będący konstrukcją bazową projektu SmartVan IoT – to elektryczny samochód dostawczy z zabudową furgonową. Wyposażony w silnik o mocy 85 kW i cztery baterie trakcyjne o łącznej pojemności 47 kWh gwarantuje zasięg na poziomie 156 km. Niewątpliwym plusem eSprintera jest fakt, że przy ładowaniu z ładowarki o mocy 80 kW – naładowanie akumulatorów do 80% zajmuje ok. 30 min – powiedział Artur Kwaśniewski, kierownik działu samochodów dostawczych w Mercedes-Benz Autotrade.
Z innowacjami na pokładzie
Stanowiący bazę innowacyjnego pojazdu Mercedes-Benz eSprinter został wyposażony we wszystkie możliwe systemy bezpieczeństwa, a dodatkowym elementem jest kamera firmy Surfsight pozwalająca na obserwację zarówno obrazu przed pojazdem, jak i w kabinie, informująca tym samym o zachowaniu kierowcy i o tym, co dzieje się na zewnątrz poruszającego się pojazdu.
Spółka technologiczna EV Fleet zbudowała na bazie zakupionego eSprintera inteligentny samochód SmartVan IoT, z własnym systemem operacyjnym, który pozwala na pełną integrację z systemami klientów. Został on wyposażony w wiele dodatkowych urządzeń, a dane generowane przez pojazd będą zbierane przez zespół EV Fleet i posłużą do przygotowania analiz, niezbędnych do optymalizacji procesów logistycznych w dystrybucji miejskiej.
– Najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem wdrożonym w SmartVan IoT jest system MATRIX-3D RFID Identification System, zaprojektowany i wykonany przez nas we współpracy z kluczowymi partnerami projektu. Oprogramowanie pozwala na wizualizację specjalnie zaprojektowanej przestrzeni ładunkowej samochodu – wirtualnie generowany jest zbiór dokładnie oznaczonych miejsc transportowych, ułożonych w formie przestrzennej macierzy. Oprogramowanie umożliwia również na odwzorowanie dowolnej, istniejącej realnie przestrzeni ładunkowej w każdym typie pojazdu oraz identyfikację dowolnego obiektu oznaczonego w technologii RFID – powiedział Daniel Węgrzynek, właściciel EV Fleet oraz twórca innowacyjnego oprogramowania, które znalazło się na pokładzie SmartVan IoT .
W pojeździe SmartVan IoT znalazło się również kompatybilne z tym systemem rozwiązanie SmartPackaging IoT, działające na bazie technologii RFID. Umożliwia ono optymalizację przestrzeni ładunkowej, identyfikację zleceń, skrócenie czasu dostawy.
Dzięki zabudowie izotermicznej SmartVan IoT może przewozić produkty w temperaturze kontrolowanej – ładownia została podzielona na dwie sekcje – aktywną i pasywną. Sekcja aktywna wyposażona jest w agregat chłodniczy firmy Dometic zasilany przez zestaw dodatkowych akumulatorów. Działanie systemu chłodzenia wspiera pięć paneli fotowoltaicznych ActiveSol generujących maksymalną moc 605 W. Zasilanie agregatu zaprojektowano tak, aby pracował on w sposób ciągły przez minimum 8 godzin.
W sekcji pasywnej przewożone są produkty w specjalnych pojemnikach izolowanych wchodzących w skład systemu SmartPackaging IoT. Pomiar temperatury odbywa się poprzez umieszczone w pojemnikach czujniki wykonane w technologii RFID, a odczytywać ją można odczytywać w aplikacji na telefonie komórkowym lub automatycznie przez MATRIX-3D RFID Identification System.
Parametry pracy wszystkich systemów i odczyty danych kierowca może śledzić w kabinie na dwóch tabletach. Główny tablet z dołączaną klawiaturą odpowiada za obsługę funkcji logistycznych, związanych m.in. z działaniem sytemu MATRIX-3D RFID Identification System i nawigacji. Drugi służy do wizualizacji w czasie rzeczywistym parametrów eksploatacyjnych pojazdu i jego wyposażenia. Za zewnętrzną transmisję danych odpowiada router połączony z mikrokomputerem. Pojazd jest wyposażony w dodatkowo w moduł telematyczny Ituran komunikujący się ze swoją globalną platformą, na której działa firmowy panel EV Fleet.
Projekt otwarty na testy
Zaawansowane rozwiązania w opartym na eSprinterze pojeździe SmartVan IoT pozwalają na prowadzenie projektów pilotażowych z klientami, którzy myślą o zmianach w swoich obecnych modelach biznesowych, z wykorzystaniem nowych rozwiązań z zakresu cyfryzacji procesów transportowych, dystrybucji miejskiej oraz inteligentnych łańcuchów dostaw. Dzięki danym, których dostarczy SmartVan IoT, transformacja ta będzie szybsza i bardziej optymalna. – Nasz demonstrator nie jest projektem zamkniętym, wszystkie użyte w nim rozwiązania będziemy stale rozwijać na bazie praktycznych testów – podkreśla Daniel Węgrzynek.
Źródło: na podstawie Daimler