Ponad 150 samochodów elektrycznych przejechało ulicami Łodzi. Pierwszy zlot EV Klub Polska przyciągnął bardzo liczną rzeszę użytkowników pojazdów zeroemisyjnych z całego kraju. Kawalkada przemieszczająca się przez miasto miała długość ok. 1,5 km.
W dniach 6-8 października Łódź stała się elektromobilną stolicą Polski. Wszystko za sprawą Kongresu Nowej Mobilności, który zgromadził ok. 1 000 uczestników, w tym kilkuset przedstawicieli administracji centralnej, samorządów, ekspertów i praktyków rynku e-mobility oraz kilkudziesięciu wystawców. Po zakończeniu Kongresu rozpoczęły się dwa kolejne wydarzenia: Manufaktura Elektromobilności oraz zlot samochodów elektrycznych zorganizowany w sobotę, 9 października br. przez EV Klub Polska – największą w kraju organizację zrzeszającą użytkowników pojazdów zeroemisyjnych.
– W jednym dniu udało nam się zgromadzić ponad 150 kierowców pojazdów elektrycznych oraz jeszcze większe grono fanów bezemisyjnego transportu. To dzięki nim, e-rewolucja nabiera coraz większego rozpędu. Na ulicy Piotrkowskiej oraz przed urzędem miasta, pojawiło się ponad 100 samochodów. Z kolei na placu Łódzkiej Manufaktury było ich już ponad 150. To niewątpliwy sukces i powód, dla którego będziemy tworzyć więcej takich wydarzeń, by jeszcze bardziej jednoczyć nasze środowisko – powiedział Łukasz Lewandowski, Koordynator EV Klub Polska.
By dojechać do Łodzi użytkownicy zeroemisyjnych pojazdów musieli w niektórych przypadkach pokonać setki kilometrów. Wśród zgromadzonych nie zabrakło aut i ich właścicieli z Kutna (80 km), Kraśnika (ok. 250 km), Gliwic (220 km), Poznania (220 km), Kłobucka (140 km), Torunia (180 km), Działdowa (220 km), Zduńskiej Woli (50 km), Katowic (200 km), Chorzowa (200 km), Bydgoszczy (223 km), Pucka (285 km), Rzeszowa (ponad 300) km, Białegostoku (320 km), Gdyni (360 km), Łask (40 km), Krakowa (280 km) czy Warszawy (130 km). Sumarycznie, ponad połowa uczestników zlotu pokonała w drodze do Łodzi ponad 15 000 km! To pokazuje, że dłuższe podróże samochodami elektrycznymi nie stanowią już większego problemu.
– Bardzo się cieszę, że w Polsce odbyła się taka impreza i co ważniejsze dopisała frekwencja. Myślę, że liczba uczestników przerosła oczekiwania, a to świadczy o tym, jak duże jest zainteresowanie tematem elektromobilności. Mam nadzieje, że zloty będą się odbywały cyklicznie, gdyż nie mogę się doczekać kolejnego, organizowanego przez EV Klub Polska – powiedział Wiktor Wardzała, użytkownik pojazdu elektrycznego.
Zlot EV klubu Polska był również doskonałą okazją do tego, by z bliska przyjrzeć się najbardziej popularnym w Polsce markom i modelom samochodów elektrycznych. Dominowały samochody Tesli (38 sztuk) – zdecydowaną większość stanowił Model 3 i Model S. Nie zabrakło również Modelu X oraz Modelu Y, który dopiero od kilku tygodni jest oferowany w kraju. W Łodzi można było także zobaczyć takie pojazdy jak: Mercedes EQA, EQV, Hyundai Ioniq Electric, Ioniq 5 oraz Kona Electric, Audi e-tron, Peugeot e-208, Skoda Citigo-e, Renault Zoe, Skoda Enyaq, Audi Q4 i Q4 Sportback, Porsche Taycan, Chevrolet Bolt, Citroen C-Zero, Kia e-Soul, Volkswagen ID.4, Ford Mustang Mach-E czy Nissan Leaf i e-NV200. Słowem, pełne spektrum modeli dostępnych zarówno w Polsce, i w Europie, jak i za Oceanem.
– Ponad 150 „elektryków” w jednym miejscu. Super sprawa! Powinno być więcej takich imprez promujących elektromobilność w naszym kraju. Fantastyczna atmosfera, wielu ciekawych ludzi, mnogość pięknych samochodów elektrycznych, które zrobiły ogromne wrażenie na gościach zlotu. Czekam z niecierpliwością na następne spotkanie – podkreślił Mariusz Majkut, użytkownik e-pojazdu.
Zainteresowanie oraz frekwencja podczas zlotu były przysłowiowym papierkiem lakmusowym popularności elektromobilości nad Wisłą. Dobre nastroje na rynku e-mobility ilustruje m.in. raport EV Klubu Polska „Badanie preferencji kierowców samochodów elektrycznych”. Wynika z niego m.in., że 97 proc. właścicieli samochodów elektrycznych nie zamieniłoby ich na auta spalinowe.
– Pierwszy zlot EV Klub Polska okazał się bardzo dużym sukcesem. Już teraz zaczynamy myśleć nad kolejnym tego typu wydarzeniem, na które – mam nadzieję – przyjedzie jeszcze więcej miłośników elektromobilności. Warto pokreślić, że tego typu przedsięwzięcie to nie tylko okazja na spotkanie pasjonatów, ale także na wymianę doświadczeń z innymi użytkownikami samochodów elektrycznych. Ich opinie to bezcenna wiedza, dzięki której zarówno przedstawiciele branży jak i decydenci mają szansę dowiedzieć się, jakich zmian prawnych, legislacyjnych i infrastrukturalnych oczekują przyszli i obecni kierowcy pojazdów zeroemisyjnych w Polsce – podsumował Łukasz Lewandowski.
EV Klub Polska został uruchomiony w 2020 roku w ramach społeczno-edukacyjnej kampanii elektromobilni.pl, prowadzonej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (KOZK). Celem kampanii jest promocja elektromobilności i zrównoważonego transportu. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce. Do partnerów strategicznych elektromobilnych.pl należą: ABB, BMW, Enelion, Grupa Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz, Nexity, PKN ORLEN, Renault i Toyota, a do partnerów branżowych Alphabet, EFL, Garo, GO+EAuto, GreenWay, LeasePlan, LOTOS, Nissan, PKO Leasing, PRE Biel, Shell oraz Volvo. Kampania została objęta patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Patronat nad kampanią objęły także liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów.
EV Klub Polska jest jednym z współzałożycieli Global EV Drivers Alliance, organizacji zrzeszającej kluby użytkowników samochodów elektrycznych z całego świata – oprócz Polski, m.in. z USA, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Szkocji i Kanady. Klub, poprzez swoich członków, popularyzuje elektromobilność i promuje zrównoważony transport. Celem jest integracja, pomoc i realne wsparcie obecnych i przyszłych kierowców samochodów elektrycznych w Polsce, zabieganie o ich interesy, a także kształtowanie jak najlepszego otoczenia prawnego i gospodarczego dla użytkowania pojazdów zeroemisyjnych. EV Klub Polska oferuje dla swoich członków szereg korzyści, mi.in. zniżki na usługi ładowania czy czasowe zwolnienie z opłat za przejazd autostradami w Polsce.
Galeria
Źródło: na podstawie PSPA