Renault pracuje nad nowym, w pełni elektrycznym modelem SUV-a, który zostanie zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2022 roku i wprowadzony na rynek w 2023 roku. Nowe Renault BEV ma korzystać z platformy Alliance CMF-EV.
Jak donosi magazyn Auto Express, powołując się na informacje od członka zarządu Gellesa Le Borgne, nowy elektryczny SUV ma być umieszczony pomiędzy dwoma wcześniej znanymi modelami opartymi na CMF-EV, Renault Megane E-Tech i Nissan Ariya. Dzięki temu, nienazwany jeszcze pojazd zastąpi prawdopodobnie spalinowy model Renault Kadjar.
Model pięciomiejscowy
Kadjar został wprowadzony w 2015 roku i jest oparty na platformie CMF. SUV ma 4,45 metra długości i 2,65 metra rozstawu osi, 1,84 metra szerokości i około 1,60 metra wysokości. Dla porównania: przy podobnej szerokości Nissan Ariya jest o około 15 centymetrów dłuższy, a elektryczny Mégane zaprezentowany na monachijskich targach IAA we wrześniu ma 4,21 metra długości. W przypadku elektrycznego SUV-a prawdopodobnie dałoby to długość od 4,40 do 4,50 metra.
Jak powiedział Le Borgne w wywiadzie, CMF-EV może być w zasadzie stosowany w pojazdach o długości do 4,70 metra i rozstawie osi 2,78 metra. Ponieważ jednak szef rozwoju dosłownie stwierdził, że nowy model będzie plasował się między Mégane E-Tech Electric (4,21 m) a Ariya (4,59 m), Renault raczej nie przesunie górnej granicy nowego modelu SUV. Ponadto elektryczny SUV zostanie wprowadzony tylko jako model pięciomiejscowy, a nie siedmiomiejscowy.
Akumulator o pojemności 60 kWh jest uważany za udany i według Le Borgne „łatwo” zmieści się w nowym pojeździe. Podczas gdy ten akumulator jest większą opcją w Mégane E-Tech Electric, nowy SUV Renault prawdopodobnie „przejmie” akumulatory Nissan Ariya. – Maksymalna ilość energii na pokładzie wyniesie 87 kWh- powiedział Le Borgne. Jest to odpowiednik większego z dwóch magazynów mocy modelu Ariya. Powinno to pozwolić na zasięg do 500 kilometrów w nowym SUV-ie Renault.
Alpine wysokiej klasy
Le Borgne nie podaje żadnych szczegółów na temat mocy ładowania, która w poprzednich modelach CMF EV wynosi maksymalnie 130 kW DC. W przypadku ładowania prądem przemiennym platforma dopuszcza do 22 kW, w przeciwieństwie do e-platform innych producentów.
Jest mało prawdopodobne, aby istniała wersja kompaktowego SUV-a z napędem na wszystkie koła, taka jak w Nissanie Ariya – przynajmniej nie pod logo Renault. – To nie jest planowane dla marki Renault, ale jest planowane dla marki Alpine – powiedział Le Borgne. Dodał, m.in. że „Jest trochę za wcześnie, aby mówić o tym samochodzie, ale będzie to naprawdę wysokiej klasy samochód z napędem na cztery koła”. Silniki montowane z przodu będą wytwarzać 160 kW (60 kWh) lub 175 kW (87 kWh) w zależności od akumulatora.
Większy bagażnik
Rezygnując z tylnego silnika elektrycznego, można będzie zwiększyć przestrzeń ładunkową. Według Auto Express, elektryczny SUV zaoferuje więcej przestrzeni ładunkowej niż Kadjar. Model spalinowy ma bagażnik o pojemności 472 litrów. Ponieważ akumulator CMF-EV ma tylko jedenaście centymetrów wysokości, uda się prawdopodobnie zwiększyć przestrzeń wewnętrzną dla pasażerów.
Renault planuje w sumie dziesięć nowych modeli EV do roku 2030. Według wiceprezesa Renault ds. globalnego marketingu, Arnauda Belloniego, nowy elektryczny SUV nie zostanie wprowadzony na rynek pod nazwą Kadjar.
Źródło: na podstawie electrive.com