Maxus należący do SAIC Motor, to nowa marka w Polsce, ale dobrze znana w Azji. W 2021 sprzedała w Chinach 5,8 mln aut elektrycznych. W Europie działa już na kilku rynkach. Teraz nadszedł czas na oficjalne przedstawicielstwo nad Wisłą. Sieć dealerska, obecnie liczy u nas 16 przedstawicieli. Do końca roku ma być ponad 20 placówek sprzedaży i obsługi serwisowej. W Polsce oferta Maxus obejmuje cztery segmenty, zarówno dla klienta indywidualnego, jak i przedsiębiorcy. Pierwsze samochody użytkowe z norweskiego magazynu dopłyną do Polski w tym miesiącu.
Partner dla koncernów
Maxus jest częścią państwowego giganta SAIC Motor z siedzibą w Szanghaju. SAIC Motor swoją działalność rozpoczął w 1958 i od tego momentu nieustannie pracuje nad udoskonalaniem produktów i wdrażaniu rozwiązań zapewniających komfort i bezpieczeństwo. Dzięki bogatemu doświadczeniu w opracowywaniu strategii rozwoju i rozszerzania dystrybucji, odegrali istotną rolę przy wprowadzaniu Volkswagena i GM na rynek chiński, dla których to koncernów do dziś są najważniejszym partnerem Państwa Środka. SAIC Motor pozostaje od 5 lat największym chińskim oraz jednym z największych na świecie koncernów motoryzacyjnych zlokalizowanych w Szanghaju.
Producent pojawił się w Europie za sprawą norweskiego partnera RSA w 2018 roku. Skandynawowie w krótkim czasie zbudowali sieć liczącą 125 dealerów. Marka dostępna jest w Norwegii, Szwecji, Danii, Finlandii, Islandii, Grenlandii, na Wyspach Owczych, a od teraz również w Polsce.
W 2021 do klientów w Chinach trafiło 5,8 miliona samochodów a ilość wyeksportowanych osiągnęła 679 tysięcy pojazdów. Na rynku chińskim znajdziemy nie tylko rodzinne SUV-y i auta użytkowe, lecz również pickupy oraz MPV. W Polsce oferta obejmuje dwa pojazdy o charakterze dostawczym, średniej klasy SUV-a i minivana przewidzianego dla sześciu osób. Pod koniec bieżącego roku planowane jest wprowadzenie do sprzedaży pierwszego w Europie w pełni elektrycznego 5-osobowego pickupa, modelu Maxus eT90. Natomiast w przyszłym roku zadebiutuje model MIFA 9 – 6 osobowy samochód MPV klasy wyższej, jak również elektryczna ciężarówka 7,5 ton.
Elektryfikacja przyspiesza
Rynek aut elektrycznych rozwija się w dynamicznym tempie. W pierwszej połowie bieżącego roku w Europie do klientów trafiło ponad 457 tysięcy samochodów bezemisyjnych (dane ACEA), co przełożyło się na 10-procentowy udział w motoryzacyjnym rynku na Starym Kontynencie. W tym samym okresie w Polsce nabywców znalazły 12 207 pojazdy osobowe z napędem elektrycznym. Jeśli zestawimy te wyniki z analogicznym okresem 2021 roku, notujemy wzrost rzędu 45 procent. Ich liczba w naszym kraju zbliża się do 50 tysięcy.
Wraz z rosnącym zainteresowaniem i oczekiwaniami klientów, intensywnie rozwija się potrzebna infrastruktura. Według danych PSPA, pod koniec czerwca bieżącego roku funkcjonowało w Polsce 2232 ogólnodostępnych stacji ładowania. Niemal 30 procent z nich to szybkie ładowarki prądu stałego DC. Najszybsze z nich transferują już 350 kW. Nie musimy się też martwić o zagraniczne podróże. Liczba słupków w Europie wynosi około 200 tysięcy.
Maxus Euniq 6 – SUV klasy średniej
W segmencie SUV-ów klasy średniej firma debiutuje modelem Euniq 6. Wyróżnia się bagażnikiem o pojemności 754 litrów z elektrycznie unoszoną pokrywą. Lista wyposażenia obejmuje również oświetlenie wnętrza Ambient Light z 64 kolorami, indukcyjną ładowarkę do smartfonów, Apple CarPlay i Android Auto, Keyless GO, 6-kierunkową regulację fotela kierowcy oraz czarne, stylowe wnętrze z nowoczesnymi detalami. Ponadto, w zupełnie nowym SUV-ie znajduje się szereg systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Jest wyposażony w adaptacyjny tempomat, kamerę parkowania o zasięgu 360 stopni, ostrzeżenie o martwym polu, automatyczny system hamowania awaryjnego, przednie i tylne czujniki parkowania oraz ekran dotykowy o przekątnej 12,3 cala. W standardzie są też podgrzewane fotele, aluminiowe felgi o średnicy 18 cali oraz system awaryjnego hamowania w razie zagrożenia kolizją.
Flagowy SUV ma 473,5 cm długości, 186 szerokości i 173,6 wysokości. Rozstaw osi wynosi 276, zaś prześwit 19 cm. Napęd przekazywany jest na koła przedniej osi. Do napędu oddelegowano silnik elektryczny o mocy 177 KM i 310 Nm. Prędkość maksymalna to 160 km/h. Litowo-jonowy akumulator o pojemności 70 kWh możemy ładować prądem zmiennym (AC) lub stałym (DC). W pierwszym przypadku, uzupełnianie energii od 0 do 100 procent zajmie 10 godzin, zaś przy korzystaniu z prądu stałego, naładowanie baterii od 30 do 80 proc. potrwa zaledwie 35 minut.
Euniq 6 wprowadza do klasy średniej mnóstwo świeżości i może pochwalić się korzystną relacją ceny do jakości oraz zasięgiem w cyklu miejskim na poziomie 452 kilometrów (WLTP). Cena bogato wyposażonego Maxusa to 224 900 zł. Dodatkowo, dzięki rządowemu programowi „Mój elektryk”, osoby fizyczne mogą liczyć na bonifikatę w wysokości 18 750 zł, zaś dysponenci Karty Dużej Rodziny dopłatą na poziomie 27 tysięcy zł.
Maxus Euniq 5
Elektryczny MPV dysponuje układem foteli 2+2+2. Spełni oczekiwania dużych rodzin chcących przewozić sporo ekwipunku w bagażniku o regularnym kształcie i z niskim progiem załadunkowym. Wyposażenie jest kompletne już w standardowej specyfikacji. Długa lista obejmuje reflektory wykonane w technologii Full LED, automatyczną klimatyzacją, oświetlenie ambientowe wnętrza, elektrycznie otwieraną pokrywę bagażnika, dwuczęściowy, otwierany, panoramiczny dach oraz dwa ekrany o przekątnej 12,3 cala. Zamek centralny jest dotykowy i łączy się ze smartfonami opartymi na systemie Apple CarPlay i Android Auto.
Euniq 5 napędza silnik o mocy 177 KM i 310 Nm. Moment obrotowy trafia na koła przedniej osi za sprawą automatycznej skrzyni biegów. Rodzinny MPV dysponuje litowo-jonowym akumulatorem o pojemności 70 kWh (do 437 km zasięgu w cyklu miejskim). Ładowanie DC od 30 do 80 procent zajmie 35 minut. 6-miejscowy MPV kosztuje 239 900 zł.
Gwarancja fabryczna samochodów osobowych trwa przez 5 lat lub 100 tysięcy kilometrów. Akumulator wysokiego napięcia objęty jest 8-letnią ochroną z limitem kilometrów na poziomie 200 tysięcy.
Maxus e-Deliver 3
e-Deliver 3 to samochód od podstaw opracowany przez inżynierów Maxusa. To także pierwszy na świecie samochód dostawczy, który od początku do końca został zaprojektowany jako pojazd elektryczny, a nie jest adaptacją istniejących konstrukcji pod napęd bezemisyjny. Dzięki temu udało się zaoszczędzić aż 200 kg na masie samego pojazdu, co pozwoliło uzyskać dużo większą ładowność.
Występuje z przestrzenią ładunkową o pojemności 4,8 lub 6,3 m³ oraz ładownością do 930 kg, z możliwością holowania przyczepy do 1025 kg. Akumulator o mocy 50,23 kWh zapewnia zasięg do 238 km (WLTP mieszany). Do wyboru pozostają wersje o długości 455,5 lub 514,5 cm długości. Szerokość w obu przypadkach wynosi 178 cm. Rozstaw osi krótszej odmiany to 291, a dłuższej 328,5 cm.
Producent przewiduje dwa warianty akumulatora – 35 lub 50,2 kWh. W drugim przypadku, czas uzupełniania energii od 5 do 80 procent wynosi 45 minut (DC). Do dyspozycji mamy dwa tryby jazdy – normalny i ekologiczny. By odciążyć układ hamulcowy, możemy korzystać z efektywnej rekuperacji funkcjonującej na poziomie lekkim, średnim lub mocnym. Maksymalny zasięg w mieście wynosi do 342 kilometrów (WLTP).
Maxus e-Deliver występuje nie tylko jako van, lecz również podwozia z kabiną, co umożliwia zastosowanie pożądanej zabudowy. Podstawowy wariant kosztuje 159 725 zł brutto.
Maxus e-Deliver 9
Największy samochód użytkowy w gamie Maxus występuje w dwóch długościach – 554,5 i 594 cm a rozstaw osi wynosi 336,5 lub 376 cm. To jeden z najbardziej okazałych przedstawicieli segmentu. Tylne, podwójne drzwi otwierają się w zakresie 236 stopni, co w połączeniu z niskim progiem załadunku, ułatwi pakowanie towaru przy użyciu chociażby wózka widłowego. W zależności od wybranej specyfikacji, e-Deliver 9 zmieści 9,7 lub 11 metrów sześciennych (do pięciu europalet). Maksymalna ładowność to 1200 kilogramów, a masa holowanej przyczepy z hamulcem najazdowym to 1,5 tony.
Do dyspozycji mamy trzy pojemności akumulatora – 51,5, 72 lub 88,55 kWh. Wszystkie warianty możemy ładować prądem zmiennym (AC) lub stałym (DC). Czas uzupełniania energii w dwóch pierwszych wersjach od 20 do 80 procent trwa 36, a w topowej specyfikacji 45 minut. Biorąc pod uwagę konkurencję, Maxus oferuje do 353 kilometrów w mieście (WLTP).
Auto w standardzie ma sześć poduszek powietrznych, system monitorujący w trybie ciągłym martwe pole, a także układ ostrzegający przed kolizją i w razie podbramkowej sytuacji, uruchamiający hamulce, by zminimalizować zagrożenie. Ceny e-Deliver 9 zaczynają się od 303 578 zł brutto.
Producent oferuje gwarancję dla samochodów dostawczych trwającą przez 5 lat lub 100 tysięcy kilometrów. Akumulator wysokiego napięcia objęty jest 8-letnią ochroną z limitem kilometrów na poziomie 160 tysięcy.
Sieć dealerska się rozwija
RSA Polska pracuje nad rozbudową sieci dealerskiej, która obecnie liczy 16 przedstawicieli Maxusa w Polsce. Oficjalni partnerzy znajdują się między innymi w Warszawie, Gdańsku, Bielsku-Białej, Łodzi i Katowicach. Do końca roku planuje rozszerzenie sieci do ponad 20 placówek sprzedaży i obsługi serwisowej.
W zakresie obsługi finansowej samochodów dla klientów i finansowania stocków dealerskich nawiązana została długoterminowa współpraca z Santander Consumer Bank.
Pierwsze samochody użytkowe z norweskiego magazynu dopłyną do Polski w sierpniu. SUV i MPV będą dostępne dla klientów na początku czwartego kwartału bieżącego roku. e-Deliver 3 i 9 przeszły szereg wymagających testów i pomyślnie spisały się w przedsiębiorstwach logistycznych na terenie Polski.
Źródło: na podstawie RSA Polska