lucidmotors.com, materiały własne
Amerykańska firma Lucid Motors nie przestaje zadziwiać osiągami swojego w pełni elektrycznego sedana – Lucid Air.
W ostatnim teście prototypowy EV osiągnął prędkość maksymalną 378 km/h – to imponujący wynik nie tylko jak na samochód elektryczny, ale również jak na jakikolwiek inny samochód. Lucid Air nie jest przy tym dwumiejscowym coupe, lecz pełnowymiarową limuzyną wyposażoną w ciężki zespół baterii litowo-jonowych. Dla porównania, Tesla Model S osiąga w najmocniejszych wersjach 249 km/h – pojechałaby pewnie szybciej, ale ograniczenie stanowi oprogramowanie zapobiegające uszkodzeniem układu napędowego i przegrzewaniu się zespołu baterii. Lucid Air podczas testu nie korzystał z podobnych systemów, tak więc trudno zakładać, że prędkość maksymalna wersji produkcyjnej będzie zbliżona do prędkości osiągniętej przez prototyp.
Jak czytamy w komunikacie prasowym amerykańskiej firmy:
„Chociaż samochód podczas testu spisywał się doskonale, odkryliśmy również pole dla dalszych ulepszeń. Przykładowo samopoziomujące się zawieszenie przy prędkości rzędu 320 km/h nie reagowało wystarczająco szybko na nierówności. Zauważyliśmy także, że przedni silnik osiągnął wyższą temperaturę niż przewidywaliśmy na podstawie komputerowych symulacji. Przed ostatnim testem dokonaliśmy kilku usprawnień na podstawie tego, czego nauczyliśmy się wcześniej. Zawieszenie potrzebowało aktualizacji oprogramowania aby reagować szybciej, gdy pojazd jest obciążony. Poprawiliśmy też przepływ chłodziwa i system wentylacji przedniego silnika. Na potrzeby testu zamontowaliśmy także nowe, aerodynamiczne koła. I w końcu – usunęliśmy ogranicznik prędkości, aby sprawdzić do czego tak naprawdę zdolny jest nasz samochód”.
Nie były to jedyne ulepszenia – wnętrze pojazdu zostało pozbawione niepotrzebnych elementów wyposażenia, Lucid Air otrzymał ponadto klatkę bezpieczeństwa.
Niezależnie od modyfikacji, wynik osiągnięty przez prototypowy EV i tak robi wrażenie.
Lucid Motors stara się obecnie o dofinansowanie w wysokości 700 milionów dolarów na budowę swojej fabryki w Casa Grande w Arizonie i rozpoczęcie produkcji seryjnej Lucid Air. Pierwotne plany zakładały, że pierwsze egzemplarze zjadą z taśm montażowych już w 2019 r.
Według zapowiedzi firmy, podstawowa wersja produkcyjna ma rozwijać 400 KM i dysponować zasięgiem rzędu 390 km na jednym ładowaniu. Pojazd wyceniono wstępnie na 60,000 dolarów, co wydaje się być bardzo atrakcyjną ofertą. Za ponad 100,000 dolarów nabywca otrzyma natomiast samochód wyposażony w silnik o mocy 1000 KM i zespół baterii pozwalający przejechać do ok. 640 km na jednym ładowaniu.