UX 300e, pierwszy całkowicie elektryczny model Lexusa, został wyposażony w nowo opracowany akumulator trakcyjny o pojemności 54,3 kWh, zapewniający ponad 300 km zasięgu w cyklu WLTP. Japoński producent ujawnił, że gwarancja na baterię będzie obowiązywać przez 10 lat lub do przebiegu miliona kilometrów.
Składający się z 288 ogniw akumulator modelu UX 300e zamontowano pod podłogą kabiny oraz pod tylną kanapą, co gwarantuje niskie położenie środka ciężkości pojazdu. Dla zwiększenia kontroli nad żywotnością akumulatora, czujniki monitorują temperaturę oraz napięcie osobno w każdym z ogniw oraz w bloku baterii. Jak informuje Lexus, w połączeniu z systemem zarządzania akumulatorem (BMS, Battery Management System), czujniki zapewniają maksymalną użyteczną pojemność ogniw i większy zasięg.
Model UX 300e dysponuje systemem chłodzenia powietrzem ogniw akumulatorowych. Według Lexusa, jest on bezpieczniejszy i lżejszy niż układy chłodzenia cieczą. Dzięki schłodzonemu powietrzu, krążącemu wewnątrz zestawu akumulatorów, możliwe stało się utrzymanie stabilności mocy akumulatora trakcyjnego nawet podczas wysokich prędkości jazdy oraz wielokrotnie powtarzanego, szybkiego ładowania. System ten, współpracujący z klimatyzacją kabiny, ma zwiększać osiągi samochodu, żywotność akumulatora oraz wydajność ładowania. Umieszczone pod każdym ogniwem elementy grzewcze minimalizują wpływ zimna na zasięg pojazdu. Ponadto, pakiet akumulatorów wyposażono w gumowe uszczelki, chroniące go przed wodą i pyłem.
Gwarancja serwisowa obejmie wszelkie funkcjonalne usterki akumulatora trakcyjnego oraz spadek jego pojemności poniżej 70%, pod warunkiem, że właściciel przestrzega regularnych kontroli, przewidzianych w programie konserwacji. Oprócz gwarancji na akumulator trakcyjny, właściciel modelu UX 300e będzie korzystać z 3-letniej gwarancji na pojazd i 5-letniej ochrony (z limitem do 100 000 km), obejmującej usterki układu napędowego.
„Nasza pozycja lidera w dziedzinie elektryfikacji, w połączeniu z 10-letnim zobowiązaniem gwarancyjnym, daje nowy poziom pewności klientom decydującym się na pojazd elektryczny w tym segmencie” – powiedział Pascal Ruch, Dyrektor Lexus Europe.
Model UX 300e otrzymał nowy, ultrakompaktowy układ przeniesienia napędu, oparty na trzech wałkach z przełożeniem redukcyjnym, umożliwiającym silnikowi elektrycznemu osiąganie wysokich prędkości obrotowych, co według Lexusa zapewnia bardzo dobre osiągi i niski poziom hałasu. W celu przedłużenia żywotności jego komponentów oraz maksymalnej płynności pracy, inżynierowie wprowadzili takie ulepszenia jak polerowane powierzchnie zębów przekładni, dźwiękoszczelna pokrywa oraz zoptymalizowany system smarowania.
UX 300e został wyposażony w silnik elektryczny o mocy 204 KM (150 kW), napędzający przednie koła. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 s i osiąga prędkość maksymalną 160 km/h.
Za produkcję pojazdu odpowiada fabryka Lexusa w japońskim Kiusiu. UX 300e zostanie wprowadzony do sprzedaży na wybranych europejskich rynkach jeszcze przed końcem 2020 r.
lexusnews.eu, materiały własne