W ciągu zaledwie półtora roku podwoiła się liczba kilometrów przejechanych przez elektryczne VDL Citeas w Europie. Podczas gdy w lutym roku 2021 licznik był na poziomie 100 milionów, w sierpniu przekroczono granicę 200 milionów elektrycznych kilometrów. Obecnie 1 300 elektrycznych VDL Citeas pokonuje codziennie ponad 240 000 kilometrów w 11 krajach europejskich. Firma najwięcej swoich pojazdów sprzedaje w Niderlandach oraz w krajach skandynawskich. Teraz, niderlandzki producent chce zdobyć stabilną pozycję rynkową we Francji i Włoszech.
Wiodąca rola w Europie
– Stworzyliśmy wszechstronną platformę mobilności, która spełnia ambicje naszych klientów w zakresie zrównoważonego rozwoju. W ten sposób pozostajemy w czołówce na rynku transportu publicznego, gdzie nasze doświadczenie czyni nas liderem w Europie. Trend na rynku szybko rozwijającego się elektrycznego transportu publicznego utrzymał się – nawet podczas kryzysu koronawirusowego – co jest widoczne poprzez spadek popytu na pojazdy spalinowe. W ciągu ostatniej dekady udowodniliśmy, że jesteśmy silnym, niezawodnym i doświadczonym partnerem, dlatego zamawiający i przedsiębiorstwa transportu publicznego nadal inwestują w nasze autobusy elektryczne. Jesteśmy z tego bardzo dumni. Będziemy nadal pracować nad ciągłymi ulepszeniami, aby w przyszłości wykorzystać ten status – powiedział Paul van Vuuren, prezes VDL Bus & Coach.
Miliony mniej CO2
W ciągu ostatniej dekady, po wprowadzeniu pierwszego Citea SLF-120 Electric w 2013 roku, VDL zdobył pozycję lidera na europejskim rynku elektrycznego transportu publicznego. W lutym 2020 r. świętowano przekroczenie granicy 50 mln elektrycznych kilometrów, w połowie września 2020 r. licznik stanął na poziomie 75 mln, a następnie 100 mln w lutym 2021 r. Obecnie 1 300 elektrycznych VDL Citeas pokonuje codziennie ponad 240 000 kilometrów w 11 krajach europejskich oraz 77 miastach i regionach. 200 mln kilometrów przejechanych na liniach elektrycznych oznacza oszczędność prawie 28 milionów kilogramów emisji CO2.
Niderlandy w czołówce
Niderlandy mają najwięcej pojazdów elektrycznych VDL, a zatem pokonują one również najwięcej kilometrów elektrycznych: prawie 165 milionów. Około 650 autobusów elektrycznych jest eksploatowanych w 35 miastach. W rezultacie, elektryczne Citeas stały się istotną częścią ruchu ulicznego w całym Królestwie. Bezemisyjne autobusy kursują między innymi w Amsterdamie, Rotterdamie, Hadze, Maastricht i Eindhoven.
Bezemisyjny transport za 3 lata
Niderlandy są pionierem w elektryfikacji transportu publicznego. Została ona zapoczątkowana przez porozumienie administracyjne dotyczące autobusów o zerowej emisji, podpisane przez wspólnych koncesjonariuszy w marcu 2016 r. Zainspirowane paryskim porozumieniem klimatycznym, to porozumienie administracyjne przewiduje, że wszystkie nowe autobusy wchodzące do transportu publicznego w tym kraju muszą być bezemisyjne najpóźniej do 2025 roku.
Niemcy na fali wznoszącej
Jeśli chodzi o liczbę przejechanych kilometrów z napędem elektrycznym, VDL Bus & Coach robi szybkie postępy w Niemczech. W lutym 2021 roku 88 autobusów w 6 miastach przejechało łącznie 4,5 mln kilometrów elektrycznych. Latem 2022 r. liczby te mają gwałtownie wzrosnąć: ponad 12 mln kilometrów przejedzie 358 elektrycznych Citeów działających w 15 niemieckich miastach.
Francja i Włochy na celowniku
Skandynawia pozostaje również jednym z najważniejszych rynków dla VDL Bus & Coach. W Norwegii, Szwecji, Finlandii i Danii 250 VDL Citeas przejechało około 25 milionów kilometrów w wersji elektrycznej.
– Na przyszłość wyraźnie patrzymy również na duże rynki w Europie. Dla VDL Bus & Coach dotyczy to przede wszystkim Francji i Włoch, gdzie odnotowaliśmy już pierwsze sukcesy w zakresie zamówień na transport publiczny. Naszym celem jest zbudowanie stabilnej pozycji rynkowej w tych krajach – powiedział Alex de Jong, Business Manager Public Transport VDL Bus & Coach.
Źródło: na podstawie VDL Bus & Coach