Indyjskie miasto Dżabalpur wraz z ABB stworzy sieć stacji ładowania elektrycznych riksz, która wykorzysta energią słoneczną.
Riksze, a w zasadzie autoriksze, czyli silnikowe wersje tradycyjnych riksz, pełnią w Indiach rolę taksówek. Blisko ćwierć miliona tych trójkołowych pojazdów każdego dnia porusza się po miejskich drogach i uliczkach. Kiedyś napędzane tylko siłą nóg rikszarza, dziś wykorzystują głównie przestarzałe silniki spalinowe, które mają negatywny wpływ na jakość tamtejszego powietrza. W 2008 r. Indie zainwestowały w ciche, bezemisyjne autoriksze, zasilane energią elektryczną.
Jednak prąd potrzebny do zasilenia autoriksz w większości przypadków wytwarzany jest z konwencjonalnych, emitujących dwutlenek węgla źródeł energii, takich jak węgiel. Innym problemem stał się sam koszt ładowania. Wielu indyjskich taksówkarzy zmuszonych jest doładowywać swoje e-riksze w domu, w porze nocnej. W kraju, w którym średni roczny dochód na osobę wynosi około 2000 dolarów, wysoki koszt energii jest realnym problemem.
Odpowiedzią na te wyzwania jest pilotażowy projekt realizowany przez ABB dla Dżabalpur, miasta w środkowych Indiach, liczącego prawie 1,6 miliona mieszkańców. Jeździ po nim około 5000 autorikszy, które spalają 20 000 litrów paliwa dziennie. Emitują przy tym 46 ton CO2 , które zniknęłyby z obiegu, gdyby wszystkie te pojazdy przekształcić w e-riksze. W ramach projektu, władze lokalne planują zainstalować dziewięć stacji ładowania zasilanych energią słoneczną, które będą mogły być używane przez około 400 licencjonowanych właścicieli e-rikszy.
Pierwsza stacja pojawiła się sześć miesięcy temu. Instalacje pozostałych zaplanowano na najbliższy rok. Brak przystępnych cenowo, publicznie dostępnych stacji ładowania był barierą dla popularyzacji e-riksz. Dla właściciela rikszy cena za doładowanie z sieci elektrycznej waha się od 40 do 50 rupii indyjskich (średnio ok. 2,5 zł), w porównaniu z 30 rupiami (1,65 zł) za doładowanie pojazdu na stacji wykorzystującej energię słoneczną.
ABB dostarcza inwertery solarne, kluczową technologię dla stacji ładowania. Gdy promienie słoneczne padają na ogniwa fotowoltaiczne, generowana jest energia prądu stałego (DC). Inwertery przetwarzają ją na energię prądu przemiennego (AC), która wykorzystywana jest w ładowarkach. Stacje są w stanie generować 50 kilowatów energii elektrycznej i mogą obsłużyć jednocześnie aż 4 e-riksze. Całkowite naładowanie, dzięki któremu pojazd przejedzie od 100 do 150 kilometrów, możliwe jest w czasie od 7 do 8 godzin.
Dżabalpur to jeden z ponad stu ośrodków w kraju, które rząd Indii określił jako „inteligentne miasto”. Oznacza to między innymi, że miasto angażuje się we wspieranie rozwoju gospodarczego kraju i w ekspansję klasy średniej bez zwiększania emisji dwutlenku węgla. Stosunkowo wysoki poziom tej emisji sprawia, że indyjskie ośrodki miejskie są jednymi z najbardziej zanieczyszczających miejsc na świecie.
W ramach działań na rzecz rozwoju inteligentnych miast, rząd Indii chce, aby do 2030 r. każdy samochód, autobus, ciężarówka i inny środek transportu w kraju był pojazdem elektrycznym. Gdyby ćwierć miliona autorikszy, które obecnie jeżdżą po Indiach, zamienić na riksze elektryczne, kraj mógłby zredukować emisję dwutlenku węgla o ponad 2 miliony ton dziennie.
abb.pl, mahindra.com, materiały własne