Czeski producent aut poinformował, że testuje elektryczne ciężarówki, które są wykorzystywane do wewnętrznego transportu towarów w głównej fabryce marki w Mladá Boleslav. Obecnie są to dwa egzemplarze, ale w planach firmy jest wdrożenie znacznie większej liczby e-ciężarówek. Zasięg pojazdów wynosi ok. 80 km, a ich pełne naładowanie akumulatorów zajmuje 4,5 godziny. Ciężarówki zużywają około 200 kWh energii elektrycznej na 100 km i zmniejszą emisję CO2 o 60 ton rocznie w porównaniu do ich odpowiedników napędzanych olejem napędowym.
Zerowa lokalna emisja
– W Škoda Auto koncentrujemy się zwłaszcza na koncepcji „Simply Clever”, która ma uczynić firmę jeszcze bardziej zrównoważoną w obszarach produkcji i logistyki. Po udanej fazie pilotażowej dwóch całkowicie elektrycznych ciężarówek, będziemy szybko zastępowali wewnętrzną flotę transportową samochodami ciężarowymi z napędem elektrycznym. Chcemy w ten sposób zachęcić naszych lokalnych dostawców do tego samego. W perspektywie średnioterminowej przewidujemy, że wszystkie komponenty będą dostarczane ciężarówkami bezpośrednio z sąsiadujących z nami zakładów na nasze linie produkcyjne, przy zerowej emisji lokalnej – mówi Michael Oeljeklaus, członek zarządu Škoda ds. produkcji i logistyki.
Od początku października, ŠKODA Logistics prowadzi testy dwóch elektrycznych ciężarówek do transportu wewnętrznego. Wyposażone w standardowe naczepy, do maja przyszłego roku zastąpią na poszczególnych trasach ciężarówki z silnikiem diesla. Kolejnym krokiem, począwszy od czerwca 2022 roku, będzie transport akumulatorów do samochodów elektrycznych przez zakład w Mladá Boleslav na specjalnie wykonanych, skróconych naczepach. W tym celu naczepy zostaną wyposażone w technologię przenośników do automatycznego załadunku i rozładunku palet.
Zasięg ciężarówek wynosi ok. 80 km, podczas gdy pełne naładowanie akumulatorów zajmuje 4,5 godziny. Zużywają one około 200 kWh energii elektrycznej na 100 km – wdrażając je, ŠKODA zmniejszy emisję CO2 o 60 ton rocznie.
W ramach strategii „Zielona Przyszłość”, marka realizuje cele zrównoważonego rozwoju, które określiła dla obszarów produkcji i logistyki w koncepcji „Zielona Logistyka”. Korzystając na terenie fabryki z ciężarówek na gaz ziemny (CNG), firma ograniczyła emisję CO2 już o 25% w porównaniu z pojazdami z konwencjonalnymi układami napędowymi. Wprowadzając e-ciężarówki producent podejmuje kolejny krok na drodze do minimalizacji emisji CO2 do atmosfery.
Międzynarodowi eksperci doradzą
Firma powołała Radę ds. Zrównoważonego Rozwoju. Niezależny panel zewnętrznych ekspertów składa się z pięciu międzynarodowych specjalistów, którzy przedstawią nowe pomysły, a także sugestie dotyczące obecnych i przyszłych środków dążących do zrównoważonego rozwoju firmy. Umożliwi to prowadzenie bardziej konkretnych rozmów na temat kwestii ochrony środowiska między producentem samochodów a jego interesariuszami. Rada ds. Zrównoważonego Rozwoju została przedstawiona szerszej publiczności na początku grudnia podczas spotkania w głównej siedzibie marki.
Źródło: na podstawie skoda.pl