Honda potwierdziła, że system kamer zastępujący lusterka boczne, znany z prototypowej wersji elektrycznego modelu Honda e, stanie się elementem wyposażenia standardowego w modelu seryjnym.
System został oparty na niewielkich kamerach, przekazujących obraz na żywo do dwóch sześciocalowych ekranów wewnątrz samochodu. Ekrany umiejscowiono na przeciwległych końcach deski rozdzielczej, aby zapewnić kierowcy jak najlepszą ergonomię i kontrolę stref za pojazdem.
Jak informuje Honda, system jest uzupełnieniem wtopionych całkowicie w powierzchnię szyb słupków A i chowanych w drzwiach klamek, które znajdą się również w modelu seryjnym. W przeciwieństwie do konwencjonalnych lusterek bocznych, kamery nie wystają poza obrys szerokości samochodu, który w najdalszych punktach stanowią nadkola.
W rezultacie lepsza jest nie tylko widoczność, ale także aerodynamika. Zastosowanie kompaktowych kamer pozwoliło zmniejszyć opory powietrza o około 90% w porównaniu do konwencjonalnych lusterek bocznych. Poprawia to wskaźniki aerodynamiczne całego pojazdu o około 3,8%, co przekłada się na niższe zapotrzebowanie na energię i dłuższy zasięg na jednym ładowaniu. Ponadto, kamery wpływają na zmniejszenie szumu wiatru, który jest zwykle generowany przez lusterka boczne przy wyższych prędkościach. Obudowy kamer ukształtowano tak, aby na soczewki pokryte powłoką hydrofobową nie spływała woda i aby zapobiec gromadzeniu się wilgoci.
Honda informuje, że dzięki szerokim możliwościom uzyskania optymalnych ustawień pola widzenia, system poprawia też bezpieczeństwo. Kierowca może w ustawieniach pojazdu wybierać pomiędzy „widokiem standardowym” i „szerokokątnym”, rozszerzając pole widzenia dalej niż w przypadku konwencjonalnych lusterek bocznych i zmniejszając martwe pola o około 10% w widoku normalnym i około 50% w widoku szerokokątnym. Kolejnym plusem są zwiększone kąty widzenia kamer i wskazówki dotyczące cofania widoczne na ekranach, gdy wybrany jest bieg wsteczny. W zależności od warunków oświetlenia w kabinie, automatycznie regulowany jest poziom jasności wyświetlaczy wewnętrznych.
Wersja produkcyjna Hondy e Prototype zostanie zaprezentowana pod koniec 2019 r. Zasięg samochodu na jednym ładowaniu wyniesie 200 km. Według planów, do 2025 r. pełna gama modeli Hondy sprzedawanych w Europie będzie wyposażona w zelektryfikowane układy napędowe.
hondanews.eu, materiały własne