UDOSTĘPNIJ

W 2021 r. na drogi całego świata wyjedzie ponad 5,5 mln samochodów elektrycznych, a wartość rynku e-mobility osiągnie 244 mld dolarów. Dynamiczny rozwój globalnej elektromobilności będzie skutkował osiągnięciem poziomu 700 mln zeromisyjnych samochodów już w 2040 r. – wynika z najnowszego raportu, opublikowanego przez Bloomberg New Mobility Finanace podczas COP26 w Glasgow.

Transport drogowy truje

Jak informuje biuro kampanii elektromobilni.pl, aktualna liczba samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych oraz autobusów poruszających się po światowych drogach wynosi już ok. 1,5 mld. W konsekwencji sektor transportu drogowego wciąż stanowi jedno z głównych źródeł emisji. W 2021 r. sama tylko Ameryka Północna wytworzy 1,5 Gt CO2. Druga w kolejności jest Europa – 0,90 Gt CO2, zaś trzecia Azja – 0,70 Gt CO2. Wzmożona emisja dwutlenku węgla przyspiesza proces efektu cieplarnianego, który wywołuje niekorzystne i nieodwracalne zmiany klimatyczne. Ich koszt, według wyliczeń szwajcarskiej grupy ubezpieczeniowej Swiss Re, w 2050 r. uszczupli światową gospodarkę o 23 biliony dolarów i nie pozostanie bez wpływu na zdrowie i życie milionów ludzi[1].

Szereg państw postrzega elektromobilność jako kluczowe narzędzie sprzyjające dekarbonizacji transportu. W konsekwencji w 2021 r. rynek e-mobility pobije kolejne rekordy. Jak prognozuje BNEF, na całym świecie zostanie sprzedanych 5,6 mln samochodów elektrycznych. To o 168% więcej niż dwa lata temu i o 83% więcej, niż w roku ubiegłym. Obecnie globalny park e-samochodów wynosi 13 mln sztuk, czyli dwa razy więcej niż w 2019 r. Przyjmując, że sektor e-pojazdów będzie w najbliższych latach stymulowany przez rynkowe i polityczne mechanizmy wsparcia, należy zakładać, że do 2040 r. zeroemisyjne samochody (ZEV) będą stanowić ponad 1/3 całej globalnej floty. Według przewidywań BNEF, po światowych drogach może wówczas jeździć 677 mln pojazdów osobowych i użytkowych.

Elektryki rosną

Udział pojazdów elektrycznych (EV) zwiększył się z poziomu 2,6% w roku 2019, przez 4,3% w roku ubiegłym, do 7,2% tylko w pierwszym półroczu 2021 r. Te rekordowe wartości znajdują odzwierciedlenie w konkretnych liczbach. Na globalnych rynkach dostępnych jest 500 zeroemisyjnych modeli pojazdów (o 37% więcej niż w 2019 r.). Co więcej do końca tego roku zainstalowanych zostanie łącznie 7 mln stacji ładowania. To pokazuje dynamikę rozwoju tego sektora, którego wartość na ten rok szacuje się na 244 mld dolarów.

Elektromobilność to nie tylko słupki sprzedaży. To także wymierne korzyści środowiskowe. Szacuje się, że emisje pojazdów elektrycznych wyprodukowanych w 2020 r. w całym cyklu życia (zakładając przebieg 250 tys. km) będą mniejsze w porównaniu do wariantów spalinowych (w perspektywie lat 2021 oraz 2030) o odpowiednio 60% oraz 69% w przypadku Stanów Zjednoczonych, 76% i 86% dla Wielkiej Brytanii, 59% i 70% dla Niemiec oraz 18% i 37% w przypadku Chin.

Spadków w zakresie emisji należy oczekiwać również w Polsce. Z opracowanego przez PSPA komercyjnego raportu „Polish EV Outlook 2021” (pełne kompendium wiedzy o elektromobilności zawarte na 222 stronach) wynika, że w 2025 r. po naszych drogach ma jeździć już pół miliona osobowych i dostawczych samochodów z napędem elektrycznym, w tym 290 tys. wariantów czysto elektrycznych oraz 225 tys. hybryd typu plug-in z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła prądu (PHEV).

Edukacja przede wszystkim

Kampania elektromobilni.pl, realizowana przez PSPA oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu, to pierwsza w Polsce i jedna z najbardziej kompleksowych w Europie inicjatyw na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu. Celem projektu jest edukacja i podnoszenie świadomości społecznej na temat elektromobilności. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce. Do partnerów strategicznych elektromobilnych.pl należą: ABB, BMW, Enelion, Grupa Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz, Nexity, PKN ORLEN i Toyota, a do partnerów branżowych Alphabet, EFL, EV+, Garo, GO+EAuto, GreenWay, LeasePlan, LOTOS, Nissan, PKO Leasing, PRE Biel, Shell oraz Volvo. Kampania została objęta patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Patronat nad kampanią objęły także liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów. Więcej informacji na: www.elektromobilni.pl

Źródło: na podstawie PSPA

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA