W czasie testów Renault Trucks D Wide Z.E., elektrycznego pojazdu dedykowanego dla miejskich służb komunalnych Ekoenergetyka zapewniła dwustanowiskową ładowarkę DC o mocy 2 x 40 kW, która bezawaryjnie wykonała ponad 60 pełnych cykli ładowania. Pozwoliło to na sprawdzenie pełnej funkcjonalności pojazdu w wybranych przedsiębiorstwach komunalnych.
Zaplecze najważniejsze
– Tego typu testy nowego zastosowania ciężarowych pojazdów elektrycznych przez przyszłych, docelowych użytkowników pozwalają na dobre przygotowanie się do elektryfikacji floty wykorzystywanej do szeregu zadań m.in. przez służby komunalne. Jestem świadomy, że w przypadku chęci powszechnego wprowadzenia do eksploatacji ciężarówek elektrycznych najważniejsze będzie zadbanie o zaplecze infrastrukturalne, umożliwiające dobre planowanie cykli ładowania pojazdów – powiedział Maciej Wojeński, Wiceprezes Zarządu Ekoenergetyka-Polska S.A.
Ekoenergetyka-Polska swoje doświadczenie zbudowała na rynku elektrycznych autobusów, które każdego dnia wożą pasażerów ulicami miast. W przypadku pojazdów ciężarowych obsługujących zaplanowane trasy – tak jak to miało miejsce w czasie testu elektrycznej śmieciarki Renault – sprawna infrastruktura oraz odpowiednio zaplanowane miejsca oraz okresy ładowania pozwoliły na bezproblemową pracę pojazdu.
Planując nawet stopniowe wprowadzanie do użytku elektrycznych pojazdów ciężarowych, jak zauważa Ekoenergetyka warto dobrze zaplanować funkcjonowanie infrastruktury do ładowania, kierując się za równo mocą ładowania, jak i bezawaryjnością. Każda ewentualna awaria systemu mogłaby uniemożliwić zrealizowanie zadań, do których służą pojazdy.
Testy bez problemów
– Ładowarka zapewniona na czas testów instalowana była w różnych lokalizacjach. Zdalny monitoring pracy urządzenia wykazał, że system ładowania działał bezproblemowo. Każdy cykl ładowania pozwolił na pełne wykorzystanie mocy urządzenia, co z kolei umożliwiło sprawdzenie możliwości elektrycznego pojazdu w codziennej pracy przedsiębiorstw komunalnych. Zespół monitorowania pracy urządzenia nie zarejestrował w czasie testów żadnej usterki systemu ładowania pojazdu, urządzenie przy każdym ładowaniu podawało oczekiwaną moc, czyli 40 kW – dodał Wojeński.
Renault Trucks D Wide Z.E posiada akumulatory o pojemności 265 kWh. Złącze ładowania pojazdu zgodne jest z „type2” i CSS Combo2” i pozwala na ładowanie od 22 kW do 150 kW. Moc ciągła silnika wynosi 260 kW, szczytowa 370 kW, a moment obrotowy 850 Nm. Masa całkowita śmieciarki to 27 t. a ładowność ponad 10 t. Wyjątkowo niski hałas pojazdu podczas eksploatacji umożliwia, jak podkreśla producent swobodną obsługę terenów zamieszkałych nawet we wczesnych godzinach porannych, a całkowity brak zanieczyszczeń sprzyja zastosowaniom w ścisłych centrach miast czy na osiedlach z gęstą zabudową.
Źródło: na podstawie Ekoenergetyka, Renault