Mercedes-Benz zaprezentował nowego Citana i jego elektryczną odmianę eCitan. eCitan będzie dostępny dla klientów w drugiej połowie 2022 roku. Natomiast Citan, który będzie ostatnim nowym vanem Mercedesa z silnikiem spalinowym pojawi się w sprzedaży we wrześniu 2021. Jak zapowiada producent, Citan będzie ostatnim nowym projektem pojazdu dla komercyjnych klientów z silnikiem spalinowym. Wszystkie przyszłe nowości będą dostępne wyłącznie z napędem elektrycznym.
W trakcie premiery, która odbyła się na Caravan Salon, Mercedes-Benz Vans miał zabudowę kampera Citana, która wraz z firmą VanEssa mobilcamping została wyposażona w małą kuchnię i podwójne łóżko. Elektryczna wersja tej furgonetki pojawi się w sprzedaży w 2022 roku.
Tylko wersje elektryczne
– Dzięki Sprinterowi i Vito odnosimy sukcesy w segmencie dużych i średnich samochodów. Nowy Citan uzupełnia naszą ofertę jako mały van. Został całkowicie przebudowany przez profesjonalistów i dla profesjonalistów. Jednocześnie Citan jest ostatnim nowym projektem pojazdu dla komercyjnych klientów Mercedes-Benz Vans z silnikami spalinowymi. Wszystkie przyszłe nowości będą dostępne wyłącznie z napędem elektrycznym. Nowy eCitan to logiczny krok w konsekwentnej elektryfikacji firmy – powiedział Marcus Breitschwerdt, szef Mercedes-Benz Vans.
Co ciekawe parametry eCitana zaprezentowane przez Mercedesa pokrywają się z danymi podanymi przez jego partnera Renault dla Kangoo Rapid E-Tech Electric: montowanym z przodu silnik elektryczny o mocy 75 kW i maksymalnym momencie obrotowym 245 Nm.
Akumulator przed tylna osią
Akumulator litowo-jonowy, zamontowany z zabezpieczeniem przed kolizją w podwoziu przed tylną osią, oferuje użyteczną zawartość energii 44 kWh, podobnie jak w Kangoo. Ogniwa saszetkowe są instalowane w ośmiu modułach. Akumulator można ładować prądem stałym do 75 kW. W optymalnym przypadku czas ładowania od dziesięciu do 80 proc. ma „wynieść około 40 minut”.
Producent blisko rok przed wprowadzeniem na rynek modelu eCitan zaznacza, że nie chce podawać więcej szczegółów. Jak przekonują przedstawiciele Mercedesa, być może do tego czasu uda zoptymalizować krzywą ładowania. W przypadku ładowania prądem przemiennym fabrycznie zainstalowana jest ładowarka pokładowa o mocy 11 kW; ładowarkę o mocy 22 kW można również zamówić za dodatkową opłatą. Czas trwania pełnego ładowania skraca się wówczas z 4,5 do 2 godzin. Port ładowania znajduje się z przodu za gwiazdą Mercedesa.
Dwa tryby jazdy
Podobnie jak w przypadku czasu ładowania, Mercedes nie podaje jeszcze konkretnego zasięgu e-vana. Według WLTP będzie to „prawdopodobnie około 285 kilometrów” (20 km więcej niż Kangoo). Ponieważ eCitan nie ma jeszcze homologacji typu WE, Mercedes-Benz Vans nie jest jeszcze w stanie podać ostatecznych danych dla modelu produkcyjnego.
W eCitanie dostępne będą dwa programy jazdy: „Komfort” jako ustawienie standardowe i zoptymalizowany pod względem zasięgu tryb „ECO” – ale tutaj np. moc silnika zostaje zmniejszona do 55 kW. Maksymalna prędkość to 130 km/h. Oprócz dwóch trybów jazdy dostępne są trzy poziomy rekuperacji (D-/D/D+), co oznacza, że kierowca ma do dyspozycji sześć możliwych ustawień.
Różne warianty nadwozia
Ponieważ do rynkowej premiery eCitana pozostał jeszcze około rok, Mercedes nie chce jeszcze podawać żadnych konkretnych informacji na temat wariantów nadwozia. Najprawdopodobniej w pełni elektryczny Citan będzie dostępny „w różnych wariantach nadwozia”. Dwie wersje furgon i tourer o standardowej długości, które będą dostępne na początku modeli spalinowych, prawdopodobnie staną się normą dla eletryków.
Nowy Citan ma 4,50 m długości i rozstaw osi 2,72 m. Nawet w tej wersji Citan ma oferować więcej miejsca niż jego poprzednik. Do tej pory Mercedes podawał ładowność do 2,9 m3. Partner produkcyjny mercedesa Renault pokazuje jednak, że w potencjalnie długiej wersji modelu: w Kangoo E-Tech Electric możliwa jest ładowność do 4,6 metra sześciennego.
Cena nieznana
Nie widomo jeszcze ile ma kosztować eCitan. Natomiast auto nawet w wersji tourer nie będzie dedykowane dla klientów prywatnych. Tutaj Mercedes oferuje model EQT. Niemiecki producent zaprezentował już Concept EQT, (ten był znacznie dłuższy i wynosił 4,95 metra). Obecnie dzięki modelom eVito, eVito Tourer i EQV Mercedes może zaoferować modele napędzane elektryczne dostosowane do klientów komercyjnych i prywatnych. Nie wiadomo jeszcze, czy EQT będzie miał inny napęd niż eCitan.
Źródło: daimler.com