Daimler Truck poinformował, że w drugim kwartale 2021 r. zrealizował kolejne dostawy do klientów w pełni elektrycznego lekkiego samochodu ciężarowego Fuso eCanter, który rynkową premierę miał na początku 2021 roku. Od chwili rozpoczęcia małoseryjnej produkcji tego modelu, do klientów w Europie, Japonii, Stanach Zjednoczonych i Nowej Zelandii trafiło już ponad 250 mini ciężarówek. Sukcesywnie realizowane są następne dostawy do klientów na rynkach europejskich, m.in w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Holandii. W lipcu elektrycznego FUSO odbierze klient w japońskim regionie Shikoku oraz będzie miało miejsce wprowadzenie małej ciężarówki na nowozelandzki rynek. Fuso eCanter jest obecnie użytkowany na co dzień przez klientów w 16 krajach świata. Auto sprawdza się doskonale w miejskich warunkach i jest wykorzystywane do przewozu drobnicy oraz np. piwa lub pieczywa.
Fuso eCanter to pierwsza w pełni elektryczna lekka ciężarówka Daimler Truck, produkowana w małej serii. Jako pojazd o masie 7,49 t, zasięgu ponad 100 km, prędkości maksymalnej ok. 80 km/h i mocy 129 kW, FUSO eCanter ma wszystko, czego potrzeba do ekologicznej i ekonomicznej eksploatacji w ośrodkach miejskich. Również zwrotność czyni eCantera idealnym pojazdem do „zielonego”, śródmiejskiego transportu dystrybucyjnego.
Uniwersalny dostawca
Po premierze rynkowej Fuso eCantera na początku bieżącego roku w czerwcu włączyła go do swojej floty kolejna szwajcarska firma logistyczna, Rhyner Logistik. Przedsiębiorstwo eksploatuje tę lekką elektryczną ciężarówkę w śródmieściu Zurychu. „Do dystrybucji towarów potrzebujemy pojazdów, które szybko i niezawodnie dotrą do celu także w utrudnionych warunkach miejskich”, tłumaczy Stefan Greub, prezes i dyrektor zarządzający Rhyner Logistik. „eCanter wjedzie nawet na parking podziemny, a jego elektryczny napęd daje wymierne korzyści w spowolnionym ruchu miejskim”. Nabywając Fuso eCantera, firma Rhyner Logistik chce przyspieszyć elektryfikację swojej floty.
Również brytyjska firma Warburtons stawia na elektromobilność i lokalnie bezemisyjnego Fuso eCantera. eCanter wykorzystywany przez tę największą brytyjską sieć piekarni rozpoczyna swą pracę już wczesnym rankiem. Każdego dnia o 4 rano wyrusza z piekarni Warburtons w Bolton, aby dostarczyć świeże pieczywo do około 25 różnych klientów, głównie w centrum Manchesteru.
„Nasze pierwsze doświadczenia z eCanterem są zdecydowanie pozytywne” – potwierdza Steve Gray, zarządzający transportem krajowym w firmie Warburtons, i dodaje: „Jego zasięg spełnia z nawiązką nasze potrzeby, a sam pojazd został dobrze przyjęty przez naszych kierowców. Jest mniejszy od klasycznych pojazdów 7,5-tonowych; jego niewielkie gabaryty w połączeniu z doskonałą średnicą zawracania stanowią ogromną zaletę w eksploatacji śródmiejskiej”.
Swej wszechstronności Fuso eCanter dowodzi teraz także w Holandii, gdzie służy nawet jako elektryczna ciężarówka do przewozu piwa. W lipcu browar Heineken otrzymał specjalnie zmodyfikowaną wersję eCantera z zamontowanym z tyłu zbiornikiem, mieszczącym nawet trzy tysiące litrów piwa. Browar wykorzystuje ten pojazd do zaopatrywania lokali gastronomicznych w centrum Amsterdamu.
W drugim kwartale kolejne eCantery odebrała firma DB Schenker – klient eksploatujący w swej flocie największą liczbę elektrycznych pojazdów Fuso. W ten sposób zakończyła się realizacja złożonego w październiku ubiegłego roku dużego zamówienia na 36 pojazdów przeznaczonych dla 11 europejskich krajów. Przykładowo we Włoszech mediolańska flota DB Schenker wzbogaciła się o dwa takie samochody ciężarowe. W ten sposób rozpoczęła się eksploatacja Fuso eCantera na kolejnym kluczowym rynku w Europie.
Kierunek Japonia i Nowa Zelandia
Sukces eCantera nie słabnie również na jego rodzimym rynku, w Japonii, gdzie między innymi w lipcu dostarczono dwa egzemplarze Fuso eCantera do firmy Shikoku Meitetsu Transportation. Lekkie ciężarówki obsługują tam transport drobnicy w mieście Matsuyama. Zapisują się one na kartach historii elektromobilności jako pierwsze elektryczne ciężarówki w regionie Shikoku.
Przełomowym osiągnięciem lipca jest także wprowadzenie eCantera na rynek nowozelandzki. Na początku bieżącego roku firma Fuso w Nowej Zelandii otrzymała od tamtejszego Ministerstwa Energii i Zasobów dofinansowanie na testy eksploatacyjne eCantera. Od tego czasu pięć ciężarówek eCanter bierze udział w przedłużonej fazie testowej w rejonie Auckland. Firma Genesis Energy Limited, wiodący dostawca energii elektrycznej w Nowej Zelandii, od lipca używa pierwszego w tym kraju eCantera do obsługi klientów i dostaw w ramach swojej floty, składającej się z około 110 ciężarówek.
Oznacza to, że Fuso eCanter jest obecnie użytkowany na co dzień przez klientów w 16 krajach świata – w Niemczech, Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Danii, Irlandii, Norwegii, Finlandii, Hiszpanii, we Włoszech, w Austrii, Szwajcarii, USA, Japonii i Nowej Zelandii.
Źródło: na podstawie Daimler