Volvo Trucks i DFDS, największa firma logistyczna i wysyłkowa w Europie Północnej, łączą siły w elektryfikacji przewozów pojazdami ciężarowymi. DFDS będzie użytkować w pełni elektryczny samochód ciężarowy FM Electric i dostarczać po wakacjach komponenty do fabryki Volvo Trucks w Goeteborgu, pokonując przy tym codziennie dystans 120 km. DFDS w celu zabezpieczenia inwestycji zbuduje w swej goeteborskiej bazie wydajne stacje ładowania akumulatorów, o mocy 350 kW.
Łańcuch wolny od paliw kopalnych
DFDS będzie jedną z pierwszych firm obsługujących Volvo FM Electric w ruchu komercyjnym. Ciężarówka dostarczy dostawy do fabryki samochodów ciężarowych Volvo w Göteborgu.
– Jestem niezwykle zadowolony i dumny ze współpracy z DFDS w tej drodze do bardziej zrównoważonego transportu. Grupa Volvo postawiła sobie za cel stworzenie łańcucha dostaw wolnego do paliw kopalnych i jest to kluczowy etap w jego realizacji – mów Roger Alm, Prezes Volvo Trucks.
Niedawno Volvo Trucks ogłosiło rozpoczęcie sprzedaży trzech nowych, w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych o dużej ładowności. Jednym z nich jest Volvo FM Electric, zaś DFDS będzie jednym z jego pierwszych użytkowników na potrzeby transportu komercyjnego. Po zakończeniu okresu letniego pojazd ten zacznie kursować z dostawami do fabryki Volvo Trucks w Goeteborgu, w Szwecji. Początkowo będzie pokonywać dystans 120 kilometrów dziennie.
– Ten realizowany na pełną skalę projekt w sposób namacalny pokazuje, jak poważnie DFDS podchodzi do swojej roli w transformacji ku elektromobilności i większemu zrównoważeniu transportu – mówi Niklas Andersson, wiceprezes i dyrektor działu logistyki DFDS.
Grupa Volvo jest jednym z największych na świecie producentów samochodów ciężarowych i innych pojazdów – a przez to także dużym nabywcą transportu. Jej celem jest zbudowanie łańcucha dostaw wolnego do paliw kopalnych.
– Naszym wspólnym celem jest wzajemna wymiana doświadczeń i dogłębne zrozumienie kluczowych zagadnień, takich jak m.in. pojemność akumulatorów i ich ładowanie, planowanie tras czy odczucia kierowców. Przechodzenie na napęd elektryczny to coś znacznie więcej, niż tylko kwestia samochodu ciężarowego – to kompleksowe rozwiązanie – tłumaczy Roger Alm.
Stacje ładowania zabezpieczą inwestycję
Aby zabezpieczyć przyszłość swojej inwestycji, DFDS postanowiła zbudować w swojej bazie w Goeteborgu najbardziej wydajne spośród dostępnych na rynku stacje ładowania akumulatorów, o mocy 350 kW.
– Jesteśmy na początku naszej drogi ku elektromobilności i zdajemy sobie sprawę, że wydajne ładowanie akumulatorów jest ważne. Wiedza zdobyta razem z Volvo przyda się, gdy przyjdzie pora na przyspieszenie. Dzięki niej będziemy w stanie ocenić wymaganą pojemność akumulatorów, zależnie od pokonywanej trasy i specyfiki realizowanych przewozów – dodaje Niklas Andersson.
Gama sześciu ciężarowych elektryków
Od chwili rozpoczęcia sprzedaży trzech nowych modeli elektrycznych – Volvo FH, FM i FMX – Volvo Trucks dysponuje imponującą gamą aż sześciu elektrycznych samochodów ciężarowych o średniej i dużej ładowności. To obecnie najbardziej kompletna oferta tego typu pojazdów na rynku.
– Wraz z wprowadzeniem do oferty tych nowych, w pełni elektrycznych pojazdów, o większej ładowności i z wydajniejszymi układami napędowymi, uważamy, że to odpowiedni czas na szybki postęp w elektryfikacji cięższego transportu drogowego – podsumowuje Roger Alm.
Produkcja nowych elektrycznych Volvo FH, FM i FMX z przeznaczeniem na rynek europejski rozpocznie się w drugiej połowie 2022 r. Tym samym modele te dołączą do miejskich Volvo FL Electric i Volvo FE Electric, produkowanych seryjnie od 2019 r. z myślą o tym samym rynku. W grudniu 2020 r. rozpoczęto sprzedaż modelu Volvo VNR Electric w Ameryce Północnej.
Źródło: Volvo Trucks