Daimler Truck AG poinformował, że przyspiesza wdrożenie produkcji seryjnej ogniw paliwowych w spółce Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG. Koncern inwestuje w tym celu w nowe, ultranowoczesne instalacje, które obsłużą poszczególne etapy produkcji – od powłoki membranowej, poprzez wytwarzanie stosów, po wytwarzanie urządzeń zasilanych z ogniw paliwowych.
„Realizujemy wizję transportu przyszłości, neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla. Wodorowe ogniwo paliwowe jest w tym kontekście kluczową technologią o strategicznym znaczeniu. Konsekwentnie podążamy drogą ku seryjnej produkcji ogniw paliwowych, wykonując tym samym absolutnie pionierską pracę, wykraczającą poza przemysł motoryzacyjny. Aby to osiągnąć, w najbliższych latach zainwestujemy znaczne środki finansowe” – powiedział Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG.
Andreas Gorbach, szef Daimler Truck Fuel Cell, dodał: „Podobnie jak w przypadku rozwoju technologii ogniw paliwowych, również w dziedzinie ich produkcji korzystamy z wieloletniego doświadczenia naszych ekspertów. Zapewnia nam ono ogromną przewagę nad konkurencją. Dzięki niej już dziś potrafimy wykonać konkretną pracę nad jednym z naszych najważniejszych kamieni milowych, a mianowicie nad wzorem technologicznym dla seryjnej produkcji systemów ogniw paliwowych na dużą skalę przemysłową”.
Jak informuje Daimler, do bardzo złożonych i wrażliwych stosów ogniw paliwowych nie można zastosować bezpośrednio klasycznych przemysłowych procesów produkcyjnych. Przykładowo obróbka wielu filigranowych elementów odbywa się w skali mikrometrowej (1 mikrometr = jedna milionowa metra). Na funkcjonalność ogniw paliwowych mogą wpłynąć najmniejsze zanieczyszczenia, dlatego do realizacji niektórych etapów planowanej produkcji przedseryjnej tworzy się pomieszczenie czyste (ang. clean room) z filtracją powietrza. Szczególne znaczenie ma również optymalizacja powietrza otoczenia w produkcji, ponieważ nawet niewielkie wahania temperatury i wilgotności mogą prowadzić do znacznych zmian materiałowych. Utrudniłoby to bardzo dalsze przetwarzanie w ramach kolejnych procesów.
Największym wyzwaniem dla koncernu Daimler jest osiągnięcie krótkiego cyklu produkcyjnego, który jest niezbędny do uzyskania opłacalności produkcji. Dlatego też do wytwarzania stosów ogniw paliwowych eksperci wykorzystują częściowo technologie z branży opakowaniowej, do których na ogół nie sięga się w produkcji konwencjonalnych silników.
W kwietniu bieżącego roku Daimler Truck AG i Volvo Group zawarły wstępne, niewiążące porozumienie o utworzeniu nowej spółki joint venture, której celem jest rozwój systemów ogniw paliwowych, ich wprowadzenie do produkcji seryjnej oraz sprzedaż do zastosowań w ciężkich pojazdach użytkowych i w innych obszarach. Spółka joint venture skorzysta z doświadczenia i wiedzy obu koncernów w tej dziedzinie. Elementem wspólnego przedsięwzięcia ma być również produkcja systemów ogniw paliwowych. W planach Daimler Truck AG i Volvo Group jest zaoferowanie w drugiej połowie dekady produkowanych seryjnie ciężkich pojazdów użytkowych napędzanych ogniwami paliwowymi, przeznaczonych do transportu dalekobieżnego.
Aby umożliwić realizację wspólnego przedsięwzięcia z Volvo Group, Daimler Truck AG połączył wszystkie działania koncernu związane z ogniwami paliwowymi w utworzonej niedawno spółce zależnej Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG. KG ma zostać w przyszłości przekształcona w planowaną spółkę joint venture. Daimler informuje, że w ciągu ubiegłych dekad zgromadził już znaczące know-how w zakresie ogniw paliwowych w swoim zakładzie w Nabern w Niemczech (obecnie siedziba główna Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH) oraz w innych zakładach produkcyjnych i rozwojowych w Niemczech i w Kanadzie.
Na możliwości komercjalizacji technologii ogniw paliwowych przez spółkę joint venture Daimler Truck AG i Volvo Group wskazuje planowana kooperacja w zakresie stacjonarnych systemów ogniw paliwowych pomiędzy Daimler Truck AG a brytyjskim koncernem technologicznym Rolls-Royce plc. Segment biznesowy Power Systems firmy Rolls-Royce zamierza zastosować systemy ogniw paliwowych z planowanej spółki joint venture Daimler Truck AG i Volvo Group w konstruowanych przez siebie generatorach zasilania awaryjnego, sprzedawanych pod marką produktów i rozwiązań MTU oraz przeznaczonych dla centrów danych. Umowa o współpracy ma zostać wypracowana i podpisana do końca 2020 r.
media.daimler.pl, materiały własne