Daimler AG nabył mniejszościowy pakiet udziałów w amerykańskiej firmie Sila Nanotechnologies Inc. (Sila Nano). Spółka specjalizuje się w opracowywaniu materiałów do wytwarzania akumulatorów. Jak informuje Daimler, materiały te przewyższają obecnie stosowane technologie litowo-jonowe.
Sila Nano wykorzystuje potencjał krzemu do stworzenia bezpiecznych, modułowych akumulatorów o dużej gęstości energii, przeznaczonych zarówno do urządzeń konsumenckich, jak i pojazdów elektrycznych. Wraz z nabyciem udziałów w spółce, Daimler otrzyma miejsce w Radzie Dyrektorów Sila Nano.
Jak powiedział Sajjad Khan, wiceprezes ds. łączności, jazdy autonomicznej, usług współdzielenia i mobilności elektrycznej (w skrócie „CASE”) w koncernie Daimler AG:
„Jesteśmy na dobrej drodze do mobilności przyszłości, pozbawionej emisji dwutlenku węgla. W tym roku na rynek wchodzi nasz zupełnie nowy model EQC, my tymczasem torujemy już drogę dla nowej generacji mocnych aut elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym. Technologia litowo-jonowa jest obecnie najwydajniejszą dostępną technologią akumulatorów i nadal wykazuje duży potencjał, a postępy Sila Nano w zakresie wydajności baterii są bardzo obiecujące. Cieszymy się na owocną współpracę, łącząc nasze doświadczenie i wiedzę w interesie dalszego rozwoju oraz szybkiej komercjalizacji”.
Według Daimlera, udoskonalenia tradycyjnej technologii chemicznej akumulatorów litowo-jonowych osiągnęły swoje granice. Interdyscyplinarny zespół naukowców i inżynierów Sila Nano rozwija nową generację chemii akumulatorowej – wykorzystując krzem do stworzenia bezpiecznych, wytrzymałych, modułowych rozwiązań przystosowanych do produkcji masowej.
Gene Berdichevsky, współzałożyciel i dyrektor generalny Sila Nano, ujawnił:
„Obecnie ta przełomowa chemia wykazuje nawet 20-procentową poprawę (wydajności) w stosunku do najnowocześniejszych tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych. W dodatku ma potencjał do jeszcze większych przyrostów. Cieszymy się na współpracę z Daimlerem – chcemy dostarczać koncernowi lepsze akumulatory o większej gęstości energii i wprowadzać w życie naszą wspólną wizję przyszłości aut elektrycznych, dostępną dla większej liczby ludzi”.
Sila Nano z siedzibą w Alamedzie w Kalifornii całkowicie zastępuje konwencjonalne grafitowe elektrody opatentowanymi krzemowymi materiałami kompozytowymi, które zapewniają dużą gęstość energii oraz wysoką żywotność. W rezultacie mogą powstać wydajniejsze, pojemniejsze i trwalsze źródła energii dla pojazdów elektrycznych. Materiały te zostały przystosowane do łatwego wykorzystywania przez istniejące fabryki akumulatorów litowo-jonowych i wdrożenia do masowej produkcji.
Do 2022 r. cała gama modeli Mercedes-Benz Cars zostanie zelektryfikowana. Niemiecki koncern w każdym segmencie zamierza oferować zelektryfikowane alternatywy dla tradycyjnych napędów – od układu z 48-woltową instalacją elektryczną (EQ Boost) i hybryd plug-in (EQ Power) po ponad 10 modeli całkowicie elektrycznych (EQ), zasilanych energią z akumulatora lub z ogniw paliwowych. Daimler spodziewa się, że do 2025 roku samochody na prąd będą stanowiły od 15 do 25% całkowitej sprzedaży Mercedes-Benz Cars.
Mercedes-Benz Cars zainwestuje około 10 miliardów euro w rozbudowę swojego portfolio produktów pod marką EQ . Ponadto, Daimler przeznaczy 1 miliard euro na rozwój globalnej sieci produkcji akumulatorów. Docelowo, globalna sieć zakładów produkcji akumulatorów Mercedes-Benz Cars będzie się składać się z dziewięciu fabryk na trzech kontynentach.
media.daimler.pl, materiały własne