Daimler Truck AG i Shell New Energies NL B.V. podpisały porozumienie, którego celem jest przyspieszenie wprowadzenia na europejskie drogi samochodów ciężarowych z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe i dekarbonizacja drogowego transportu towarowego. Od 2030 r. ma być uruchomionych 150 stacji tankowania wodoru oraz ma rozpocząć się eksploatacja ok. 5 tys. ciężkich samochodów ciężarowych Mercedesa napędzanych ogniwami paliwowymi H2.
Shell planuje w pierwszej kolejności utworzenie sieci stacji tankowania zielonego wodoru pomiędzy trzema zakładami produkcyjnymi w holenderskim Rotterdamie oraz w Kolonii i Hamburgu. W planach firmy Shell jest uruchomienie od 2024 r. pomiędzy tymi trzema lokalizacjami stacji tankowania dla ciężkich samochodów ciężarowych. Następnie w 2025 r. Daimler Truck AG zamierza przekazać klientom pierwsze ciężkie samochody ciężarowe z napędem wodorowym. Plan partnerów przewiduje stałą rozbudowę infrastruktury wodorowej w tym korytarzu, aby od 2030 r. można było uruchomić 150 stacji tankowania wodoru oraz rozpocząć eksploatację ok. 5 tys. ciężkich samochodów ciężarowych marki Mercedes-Benz napędzanych ogniwami paliwowymi. Już od 2025 r. wspomniany korytarz ma mieć całkowitą długość 1,2 tys. kilometrów.
W ramach tej współpracy Shell i Daimler Truck AG zamierzają rozwinąć infrastrukturę wodorową optymalnie dostosowaną do potrzeb klientów. Porozumienie obejmuje również wspólny cel, jakim jest ustanowienie otwartego standardu tankowania wodoru. Ma on zdefiniować interfejs i interakcję między samochodem ciężarowym a stacją paliw, umożliwiając tym samym przyjazne dla klienta, opłacalne, niezawodne i bezpieczne tankowanie wodoru. Do udziału w tym przedsięwzięciu zachęcani są inni potencjalni partnerzy.
– Chcemy nadal nabierać rozpędu, aby ciężarówki napędzane wodorem stały się ekonomiczną alternatywą dla ciężarówek napędzanych olejem napędowym – pomagając naszym klientom w obniżaniu emisji spalin. Aby ułatwić przełom w produkcji samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi, zamierzamy wraz z firmą Daimler Truck promować stworzenie odpowiedniego otoczenia regulacyjnego. Zapraszamy do współpracy także innych zainteresowanych producentów i partnerów z przemysłu – powiedział Ben van Beurden, prezes zarządu Royal Dutch Shell plc (holdingu Shell New Energies NL B.V.).
– Shell i Daimler Truck są przekonane, że samochody ciężarowe napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi stanowią kluczowy element przyszłego transportu o neutralnym bilansie CO2. Bezprecedensowa współpraca dwóch wielkich przedstawicieli branży daje odpowiedź na pytanie, co powinno pojawić się najpierw – infrastruktura czy pojazdy. Oba elementy muszą iść w parze. Dlatego oba podmioty są bardzo zadowolone z tego ważnego wspólnego kroku – powiedział Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG.
Zarówno Daimler Truck, jak i Shell są członkami-założycielami niedawno utworzonego konsorcjum H2Accelerate. Ta wspólna inicjatywa stanowi główną platformę wspierającą rozwój transportu wodorowego w Europie. Daimler Truck i Shell są nadal w pełni zaangażowane w konsorcjum i zamierzają współdziałać w ramach H2Accelerate, aby w ciągu kolejnych 10 lat zrealizować podjęte zamierzenia.
Umowa z firmą Shell jest częścią planów Daimler Truck AG, dotyczących wprowadzenia na rynek samochodów ciężarowych z napędem na ogniwa paliwowe, a także stanowi rozszerzenie istniejącej sieci stacji tankowania wodoru firmy Shell w Europie i Ameryce Północnej.
Seryjne wodorowce za 6 lat
Daimler Truck AG wdraża strategię korporacyjną opartą na zrównoważonym rozwoju oraz wyznacza sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie samochody nowe, których eksploatacja podczas jazdy („tank to wheel”) będzie miała neutralny bilans CO2. Już do roku 2022 oferta pojazdów na głównych rynkach zbytu ‒ w Europie, USA i Japonii ‒ ma obejmować seryjnie produkowane pojazdy z elektrycznym napędem akumulatorowym. Od 2027 r. Daimler Truck AG chce też rozszerzyć swą ofertę o seryjne pojazdy z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe.
Źródło: na podstawie Daimler Truck AG