Na specjalnej konferencji prasowej w Pekinie przedstawiciele Daimlera i oraz jego chińskiego partnera – firmy BYD – podpisali umowę, której efektem będzie restrukturyzacja spółki Denza. Daimler i BYD będą posiadać odpowiednio 10% i 90% udziału w jej kapitale. Marka Denza, ma już w przyszłym roku wprowadzić na rynek chiński nowe modele aut elektrycznych.
Daimler i jego wieloletni chiński partner BYD Auto Industry zrestrukturyzują spółkę Shenzhen Denza New Energy Automotive – Denza. Po przeniesieniu udziałów Daimler będzie posiadał 10% udziałów, a BYD 90% udziałów. Zatwierdzenie nowego zarządu spółki zaangażowanej w przemysł samochodowy BEV jest planowany na połowę 2022 r. Jak możemy przeczytać w komunikacie „silne wsparcie tej operacji ze strony BYD ma zagwarantować przyszły sukces Denza, podczas gdy Daimler pozostanie zaangażowany jako jej udziałowiec”. Obecnie Denza produkuje elektryczne miniwany i SUV-y.
Chiny – blisko 3 mln sprzedanych aut NEV
Daimler i BYD zamierzają przyspieszyć rozwój Denza w związku z szybko rozwijającym się chińskim rynku NEV. Jest się o co bić, bowiem według Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (CAAM), sprzedaż NEV w tym kraju od stycznia do listopada osiągnęła liczbę 2,99 miliona sztuk. To oznacza progres o 166,8 procent jeśli by porównać obecne dane do sprzedaży w analogicznym okresie roku poprzedniego. „Tendencja wzrostowa zarówno w skali rok do roku jak i w porównaniu do października pokazuje, że wyniki makroekonomiczne Chin były w listopadzie stabilne. To wszystko przy złagodzeniu napięć w dostawach energii elektrycznej i spadku cen surowców” – skomentowało wyniki Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów.
Nowe modele BEV już w 2022 roku
Obie firmy już zapowiedziały że w 2022 roku Denza wprowadzi na rynek chiński nowe zelektryfikowane modele. Daimler i BYD są wieloletnimi partnerami na rynku chińskim. W 2010 roku obie firmy podpisały umowę, której efektem było powstanie centrum badawczo-technologicznego BYD Daimler New Technology. Jego głównym zadaniem jest opracowywanie i produkcji pojazdów NEV w Chinach i dla Chin. Tam został stworzony i wprowadzony na rynek elektryk pod nową marką Denza. Było to pierwsze wspólne przedsięwzięcie międzynarodowego producenta samochodów i lokalnego producenta samochodów skoncentrowanego wyłącznie na pojazdach typu NEV.
Budowanie reputacji
Od momentu wprowadzenia na rynek pierwszego pojazdu marka Denza buduje solidną reputację wśród klientów w Chinach.
„Dzięki rozwojowi marki zarówno Daimler, jak i BYD zdobyli cenne doświadczenie i spostrzeżenia klientów na chińskim rynku pojazdów high-end NEV, największym i najbardziej dynamicznym na świecie” – tłumaczą przedstawiciele Daimlera.
Daimler był pierwszy
W 2019 roku Daimler był jedną z pierwszych firm motoryzacyjnych, która ogłosiła kompleksowy plan neutralności węglowej, który obejmuje wszystkie etapy motoryzacyjnego łańcucha wartości. W lipcu 2021 r. Daimler ogłosił, że do końca tej dekady planuje stać się „całkowicie elektryczny”, jeśli pozwolą na to warunki rynkowe. Chiny odgrywają kluczową rolę w przyspieszeniu tej strategii elektryfikacji. W 2021 roku firma oferuje już cztery całkowicie elektryczne modele Mercedes-EQ w Chinach, z których trzy są produkowane lokalnie.
BYD – strategia „7+4”
Podobną strategię obrał BYD, jako jeden z wiodących na świecie producentów nowych pojazdów NEV. BYD ogłosił strategię pełnego rynku pojazdów elektrycznych „7+4”, która pomaga zelektryfikować cały system transportu publicznego. Nowe pojazdy energetyczne BYD zostały sprzedane w ponad 300 miastach w ponad 50 krajach i regionach na 6 kontynentach. BYD kontynuuje przesuwanie granic branży pojazdów elektrycznych dzięki podstawowym technologiom, w tym Blade Battery, superhybrydowej technologii DM-i oraz e-Platform 3.0.
„Trzymając się wartości otwartości i dzielenia się, BYD będzie współpracować z Daimlerem i innymi wiodącymi światowymi partnerami w celu zmiany zużycia energii w sektorze mobilności i transportu, dążąc do „schłodzenia Ziemi o 1°C” – przekonują przedstawiciele chińskiego giganta.
BYD obecnie promuje modele elektryczne premium i konkuruje z takimi markami jak Nio i Tesla.
Źródło: media.daimler.com, własne