Daimler ogłosił plany budowy w Chinach nowego zakładu, który będzie odpowiadał m.in. za produkcję pojazdów z napędem elektrycznym. Fabryka powstanie w ramach spółki joint venture Beijing Benz Automotive (BBAC), założonej wspólnie z BAIC. Wartość inwestycji wyniesie ok. 1,5 miliarda euro.
Daimler pogłębia tym samym swoje zaangażowanie w Chinach. W ubiegłym roku spółka ze Stuttgartu sprzedała w Państwie Środka 430 000 lokalnie wyprodukowanych pojazdów (70% łącznej sprzedaży w Chinach). W 2014 r. niemiecki koncern otworzył w Pekinie centrum badań i rozwoju, w którym zatrudnia obecnie ok. 850 osób. Placówka zamierza podjąć współpracę z Uniwersytetem Tsinghua, uznawanym za jedną z najlepszych uczelni wyższych w kraju, na takich polach jak bezpieczeństwo baterii oraz szybkie ładowanie. Ponadto, Daimler zapowiedział w 2017 r., że wraz z BAIC zainwestuje równowartość 655 milionów euro w lokalną produkcję samochodów elektrycznych oraz akumulatorów litowo-jonowych.
Niezależnie od ogłoszenia planów budowy nowej fabryki w Państwie Środka, ujawniono również, że Li Shufu, prezes i założyciel chińskiego koncern Geely Holding Group, będącego konkurentem BAIC, został największym akcjonariuszem Daimlera, nabywając 9,69% udziałów w spółce ze Stuttgartu. Transakcja o wartości 9 miliardów dolarów pozwoli Geely m.in na uzyskanie dostępu do zaawansowanej technologii związanej z samochodami elektrycznymi oraz bateriami litowo-jonowymi.
Chiński koncern posiada takie marki jak Volvo Cars, Polestar, London Electric Vehicle Company czy Geely Auto. Ostatni z wymienionych producentów do 2020 r. zamierza zaprezentować 20 nowych, zelektryfikowanych modeli.
media.daimler.com, reuters.com, materiały własne