bloomberg.com, materiały własne
Lucid Motors, którego elektryczny prototyp Lucid Air osiągnął niedawno prędkość 378 km/h, poszukuje nowych źródeł finansowania.
Kalifornijski start-up potrzebuje środków na budowę fabryki w Arizonie, której koszt oszacowano na 700 milionów euro oraz na dalszy rozwój technologiczny.
Jedną z rozważanych opcji jest sprzedaż firmy na rzecz Forda, z tym że amerykański koncern prawdopodobnie nie zdecyduje się na sfinalizowanie transakcji w najbliższym czasie. Nowy prezes Forda, Jim Hackett, jest obecnie w trakcie przeprowadzania zaplanowanej na 100 dni rewizji firmowych planów i priorytetów.
Lucid Motors powstał w 2007 r. Firma była początkowo skoncentrowana na produkcji baterii litowo-jonowych przeznaczonych dla chińskich autobusów. Pierwotne plany zakładały rozpoczęcie seryjnej produkcji modelu Lucid Air w 2018 r., obecnie ma to być rok 2019.
Lucid Motors otrzymał już 100 milionów dofinasowania ze strony azjatyckich inwestorów, takich jak Tsing Capital i Mitsui & Co. Start-up jest ponadto wspierany przez amerykańską firmę Venrock, założoną przez rodzinę Rockefellerów.
Jak donoszą źródła Agencji Bloomberg, Lucid Motors pracuje obecnie nad „czwartą rundą dofinansowania”, nazwaną „Serią D”.
Jak powiedział w kwietniu Peter Rawlinson, dyrektor technologiczny w Lucid Motors:
„Nie mamy odpowiednich pieniędzy. Dlatego musimy zabezpieczyć Serię D. Byłoby nieracjonalne rozpoczynanie jakichkolwiek poważniejszych projektów bez odpowiedniego zaplecza finansowego”.
Z pewnością jest to uzasadnione podejście, biorąc pod uwagę problemy, z jakimi musi się obecnie zmierzyć Faraday Future – inny aspirujący producent EV z USA.
Ford nie potwierdził spekulacji na temat przejęcia Lucid Motors, jednak taka transakcja z pewnością szła by w parze z dalekosiężnymi planami amerykańskiego giganta.
Koncern zakłada, że do 2020 r. 40% jego oferty modelowej będą stanowić samochody elektryczne. Zamierza przeznaczyć na ten cel 4,5 miliarda dolarów. Plany obejmują ponadto wprowadzenie na rynek autonomicznie prowadzących się pojazdów do 2021 r., prawdopodobnie EV.
W lutym Ford ogłosił, iż zainwestował miliard dolarów w Argo AI – start-up zarządzany przez byłych członków organów wykonawczych Google i Ubera, który pracuje nad oprogramowaniem do samochodów z systemami autonomicznego prowadzenia.