Sprzedaż pojazdów z napędem elektrycznym w Chinach od stycznia do października wyniosła 2 381 000 sztuk. To co oznacza wzrost o 204,3 procent rok do roku. W samym październiku br. sprzedano w Państwie Środka 368 000 aut NEV w tym ponad 300 000 samochodów BEV (tylko z napędem elektrycznym).
Według danych opublikowanych przez Chińskie Stowarzyszenie Samochodów Osobowych (CPCA), sprzedaż hurtowa nowych samochodów osobowych z napędem elektrycznym (NEV) w Chinach wyniosła w październiku 368 000. Oznacza to wzrost o 148,1 procent rok do roku. To także o 6,3 procent więcej niż we wrześniu.
Dwa razy większa sprzedaż
Dane te dotyczą 303 000 pojazdów typu BEV (pojazdy elektryczne na baterie) i 65 000 pojazdów PHEV (pojazdy hybrydowe typu plug-in), co stanowi odpowiednio 82,3 procent i 17,7 procent. Z danych przedstawionych przez CPCA wynika, że sprzedaż hurtowa aut osobowych NEV w Chinach od stycznia do października wyniosła 2 381 000 sztuk, co oznacza wzrost o 204,3 procent rok do roku.
Chiński eksport w górę
Pomimo, że w branży motoryzacyjnej odczuwany jest wyraźny kryzys dotyczący „dostaw półprzewodników” także chiński eksport pojazdów elektrycznych wykazał gwałtowny wzrost w październiku. Świetny wynik zanotowała choćby Tesla China, która wyeksportowała 40 666 swoich elektryków. W segmencie aut osobowych nieźle poradził sobie także SAIC (wyeksportował 6659 pojazdów NEV), 1026 aut wyeksportował BYD, a FAW Hongqi 424.
BYD liderem w Chinach
Sprzedaż hurtowa BYD, który pozostaje największym sprzedawcą hurtowym NEV w Chinach wyniosła w październiku 80 373 pojazdów osobowych. Kolejna w tej klasyfikacji jest Tesla która sprzedała w ubiegłym miesiącu 54 391 aut. Według CPCA sprzedaż hurtowa samochodów osobowych NEV SAIC-GM-Wuling w październiku wyniosła 42 133, SAIC sprzedał 24 085 swoich aut, GAC Aion 12 064, a XPeng 10 138.
Trudny moment minął
Według CPCA najtrudniejszy moment dla dostaw chipów samochodowych minął w trzecim kwartale. CPCA podała również, że podaż chipów poprawiła się tylko o 10 procent w październiku w porównaniu z wrześniem. Jednak zapotrzebowanie było na 20 procent co może oznaczać, że wciąż w tym względzie nie można mówić o powrocie do stanu równowagi.
Lider elektromobilności
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku sprzedaż nowych pojazdów EV w Chinach wyniosła blisko 1,37 miliona sztuk. 2020 rok był szóstym z rzędu kiedy Chiny zajęły pierwsze miejsce na świecie pod tym względem. Mają na uwadze sprzedaż do października, wydaje się niemal pewne, że hegemonia Państwa Środka w obecnym roku w odniesieniu do sprzedaży aut elektrycznych nie tylko zostanie zachowana, ale się jeszcze umocni. Jeśli chodzi o liczby na świecie to po raz pierwszy globalna sprzedaż nowych pojazdów elektrycznych w minionym roku osiągnęła 3,07 mln sztuk.
Źródło: na podstawie cnevpost.com, własne