Chiny opracowują politykę promowania przemysłu recyklingu zużytych baterii. Wraz z szybkim rozwojem chińskiego przemysłu pojazdów zelektryfikowanych (NEV), rośnie liczba wycofanych z eksploatacji baterii zasilających. Według najnowszych analiz TrendForce szacuje się, że „moc” zużytych chińskich baterii zasilającej elektryki przekroczy 18 GWh w 2021 r. i osiągnie 91 GWh do 2025 r. Za cztery lata wartość rynku recyklingu baterii w Państwie Środka może wynieść ponad 4 mld dolarów, czyli dziesięciokrotnie więcej niż w roku 2020.
Obecnie recykling baterii zasilających dzieli się głównie na wykorzystanie wtórne i recykling. Pierwszy z nich dotyczy wykorzystania akumulatorów do innych dziedzin, takich jak zasilanie awaryjne i magazynowanie energii, gdy pojemność akumulatorów spada do mniej niż 80 procent. Recykling polega głównie na odzyskiwaniu litu, kobaltu, niklu i innych metali z wycofanych z eksploatacji baterii zasilających po ich demontażu.
Plan na recykling
Chiński recykling odpadów z baterii ma już pewną skalę, a jego wielkość w 2020 roku wynosiła około 400 mln USD. Szacuje się, że do 2025 roku wzrośnie dziesięciokrotnie i osiągnie 4,1 mld USD (26 miliardów RMB).
W swoim raporcie TrendForce zaznacza, że obecne chińskie Ministerstwo Przemysłu i Informacji oficjalnie ogłosiło „14 letni plan rozwoju ekologicznego przemysłu”, wyrażając chęć promowania transformacji m. in rynku samochodowego z wykorzystaniem zasobów oraz promowaniem recyklingu.
Ogólnokrajowa sieć odzyskiwania
Jeśli chodzi o recykling i ponowne wykorzystanie zużytych baterii, chińskie władze proponują kompleksowy zestaw przepisów i regulacji dotyczących recyklingu baterii. Rząd przeznaczy także pieniądze na badania i promowanie nowych modeli biznesowych. Pojawią się zachęty dla przedsiębiorstw w celu „budowy wspólnych linii recyklingowych oraz ustanowienie sieci scentralizowanych stacji obsługi recyklingu”.
Ponadto będzie promowane tworzenie magazynów energii z zużytych akumulatorów, ich ładowanie i wymiana oraz zbudowania kompletnej struktury recyklingu akumulatorów do 2025 r.
Ponowne wykorzystywanie metali
W ramach tych działań akumulatory, których moc spadła do 80% lub mniej, są obecnie wykorzystywane w zastosowaniach takich jak tworzenie punktów zapasowych zasilania, magazynowanie energii lub w innych powiązanych dziedzinach. Obecnie większość przykładów wykorzystania „zużytych baterii” znajduje się na etapie eksperymentalnym. W recyklingu materiałowym wyeksploatowane baterie zasilające są demontowane, cenne metale, takie jak lit, kobalt i nikiel, poddawane recyklingowi i ponownie wykorzystywane w recyklingowej produkcji materiałów akumulatorowych (np. baterii trójskładnikowych).
Brak standardów
Jak wskazują analizy szybkiemu rozwojowi branży aut elektrycznych będzie nieuchronnie towarzyszyć wycofanie na dużą skalę baterii zasilających. Przyniesie to przemysłowi możliwości recyklingu baterii i ich utylizacji. Obecnie branża recyklingu baterii nadal boryka się z różnymi problemami, takimi jak fragmentacja informacji o cyklu życia baterii do aut elektrycznych, brak standardów testowania wycofanych baterii, poprawa standardów technicznych dotyczących wykorzystania odzyskanych materiałów oraz wahania cen metali wpływające na ekonomikę materiału recykling.
Cykl życia baterii
To wszystko czynniki, które ograniczają recykling i ponowne wykorzystanie baterii zasilających. Nowa chińska polityka recyklingu baterii ma także pomóc przełamać globalne ograniczenia dotyczące kluczowych zasobów, takich jak lit. Warto przypomnieć, że obecnie średnia teoretyczna żywotność akumulatorów zasilających NEV może sięgać 8 lat, co odpowiada przebiegowi 100 000 km (czas rzeczywisty waha się jednak pomiędzy 4-6 lat). W październiku CATL, największy chiński producent akumulatorów do aut elektrycznych, poinformował, że planuje zainwestować do 32 miliardów RMB (około 5 mld USD) w swój projekt recyklingu materiałów akumulatorowych.
Źródło: własne, trendforce.com