BYTON, chiński startup będący własnością Future Mobility Corporation, podczas CES 2018 zaprezentował swój pierwszy, jeżdżący samochód koncepcyjny – elektrycznego SUVa.
Pojazd będzie produkowany w fabryce zlokalizowanej w Nankinie. Cena wersji podstawowej wyniesie 45 000 dolarów (ok. 155 000 zł).
Samochód będzie dostępny na rynku chińskim od 2019 r., zaś w USA i Europie od roku 2020.
Pojazd wyposażono m.in. w umieszczony na desce rozdzielczej wyświetlacz Shared Experience Display o wymiarach 125 x 25 cm automatycznie dostosowujący swoją jasność do oświetlenia, system rozpoznawania głosu (opracowany we współpracy za Amazonem) oraz technologię pozwalającą na sterowanie funkcjami samochodu za pomocą gestów. EV posiada system kamer, który umożliwia m.in. automatyczne otwieranie drzwi dzięki możliwości rozpoznawania twarzy kierowcy i pasażerów. BYTON zapewnia szerokie możliwości spersonalizowania pojazdu. SUV jest przystosowany do łączności z siecią 5G, a ukryta antena dachowa ma zapewniać transfer danych z szybkością do 10 gigabitów na sekundę. Kierowca ma do dyspozycji tablet umożliwiający obsługiwanie funkcji samochodu, zaś pasażerowie na tylnych fotelach dwa dodatkowe wyświetlacze.
Samochód seryjny zostanie wyposażony w system ADAS (Zaawansowany System Wsparcia Kierowcy), który zapewni 3 poziom autonomiczności. W 2020 r., po aktualizacji oprogramowania oraz niezbędnego oprzyrządowania (kamer i czujników), autonomiczność pojazdu BYTONa osiągnie poziom 4.
SUV mierzy 4 850 mm długości i posiada rozstaw osi wynoszący 2 945 mm – to mniej więcej wymiary Mercedesa GLE lub BMW X5. Na komfort pasażerów pozytywnie wpływa m.in. płaska, wyłożona drewnem podłoga, brak konsoli centralnej oraz indywidualnie regulowane fotele pokryte skórą.
Pojazd będzie dostępny w dwóch wersjach: z napędem na tylne koła i akumulatorami trakcyjnymi o pojemności 71 kWh oraz z napędem na cztery koła i akumulatorami o pojemności 95 kWh. Według danych producenta, zasięg samochodu wyniesie odpowiednio 400 lub 520 km na jednym ładowaniu. Uzupełnienie baterii do 80% ma zajmować 30 minut.
SUV dostarczy 272 KM i 400 Nm w odmianie z tylnym napędem lub 476 KM i 710 Nm w odmianie z napędem na cztery koła i dwoma silnikami elektrycznymi.
BYTON zaprojektował nową platformę, specjalnie dedykowaną do pojazdów napędzanych prądem. Oprócz SUVa, zostanie na niej oparty sedan, który trafi na rynek w 2021 r. i model z segmentu MPV, który zadebiutuje w sprzedaży rok później. byton.com, greencarcongress.com, materiały własne