BMW podpisało umowę na dostawę baterii do samochodów elektrycznych z chińskim koncernem Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL). Wartość kontraktu opiewa na ponad miliard euro.
Jak poinformował rzecznik prasowy BMW, Glenn Schmidt, popisana umowa umożliwi CATL budowę fabryki ogniw litowo-jonowych w Europie. Chiński koncern jako lokalizację planowanego zakładu bierze pod uwagę m.in. okolice miasta Erfurt we wschodnich Niemczech.
Oprócz BMW, wśród odbiorców baterii CATL znajdują się m.in. takie podmioty jak Grupa Volkswagena, Renault, Nissan oraz Daimler.
CATL zadebiutował w czerwcu na giełdzie w Shenzhen. Sprzedaż akcji ma pomóc w sfinansowaniu fabryki akumulatorów o wydajności 24 GWh rocznie.
W 2017 r. CATL wyprodukował baterie o łącznej pojemności 23 GWh. Do końca 2019 r. liczba ta ma wzrosnąć do 30 GWh, zaś w roku kolejnym – do 50 GWh.
W roku ubiegłym wartość sprzedaży CATL osiągnęła poziom prawie 20 mld juanów (ok. 3,1 mld dolarów), co oznacza wzrost o 34% w stosunku do 2016 r. Z kolei zysk spółki zwiększył się o 31% do prawie 4 mld juanów (ok. 630 mln dolarów).
Chiński konkurent CATL – firma BYD – ogłosiła, że do 2020 roku zamierza produkować rocznie baterie do EV o łącznej pojemności 60 GWh.
reuters.com, asia.nikkei.com, materiały własne