Chiński gigant branży samochodowej za ok. 4,3 mld euro zamierza zbudować fabrykę recyklingu materiałów akumulatorowych w centralnej chińskiej prowincji Hubei. Inwestycja planowana jest jako wspólne przedsięwzięcie z firmą Hubei Yihua Chemical Industry. Recyklingowi poddawane będą takie materiały jak kobalt i lit pochodzące ze zużytych akumulatorów pojazdów elektrycznych.
Według informacji agencji Reuters, chiński producent ogniw akumulatorowych szacuje inwestycję w planowaną fabrykę na około 4,3 miliarda euro (32 miliardy juanów). Zaangażowanie w sektor recyklingu jest dla CATL stosunkowo nowe. Według agencji decyzja o inwestycyjnej CATL jest prawdopodobnie podyktowana nowymi standardami i wytycznymi chińskiego rządu w celu promowania recyklingu baterii i oszczędzania materiałów.
Więcej mocy
CATL, to jeden z wiodących światowych producentów ogniw akumulatorowych do samochodów elektrycznych. Sukces grupy wynika głównie z jej silnej pozycji na rodzimym rynku. Chiński koncern wciąż inwestuje w e-mobilność i deklaruje zwiększenie mocy produkcyjnych ogniw do 230 GWh w tym roku i do 1200 GWh w 2025 roku.
Ekspansja w planach
Rozbudowie mocy produkcyjnych ma towarzyszyć ekspansja do Japonii, Indonezji, USA i Europy, a na rynku europejskim kluczową rolę odegrają Niemcy (trwa budowa pierwszego zakładu produkcyjnego CATL poza Chinami, która rozpoczęła się w Erfurcie). Wmurowanie kamienia węgielnego odbyło się tam w październiku 2019 r., a zakończenie planowane jest na 2022 r. Produkowane tam ogniwa będą dostarczane m.in. do BMW i Volkswagena.
Ogniwa dla Tesli w nowej fabryce
W czerwcu pojawiła się informacja o tym, że chiński producent ogniw akumulatorowych planuje budowę nowej fabryki w bezpośrednim sąsiedztwie fabryki Tesli w Szanghaju. Będzie to zakład o rocznej wydajności 80 GWh. Ogniwa produkowane w nowej fabryce CATL będą mogły być zintegrowane bezpośrednio z podwoziem samochodów elektrycznych (firma CATL od zeszłego roku posiada stosowną technologię „cell-to-chassis”). Obecnie CATL dotacza ogniwa LFP do modelu Tesli 3 produkowanego w Chinach od lipca ubiegłego roku. Jednak ich montaż wymaga etapu pośredniego zanim „pakiet” zostanie zmontowany w pojeździe. Nowa technologia sprawiłaby, że ten etap byłby zbędny.
Zabezpieczenie dostaw surowców
CATL niedawno przejął m. in. kanadyjską firmę wydobywczą Millennial Lithium, aby zabezpieczyć surowce do produkcji. Producent baterii niedawno kupił też udziały w Neo Lithium Corp, również kanadyjskiej firmie, między innymi w północnoamerykańskiej firmie Nickel z Grenlandii i australijskiej Pilbara Minerals. Od kwietnia spółka zależna CATL posiada również udziały w kopalni China Molybdenum Kisanfu, kopalni kobaltu w Demokratycznej Republice Konga.
Ważne surowce wtórne
Wraz z budową fabryki recyklingu, CATL skoncentruje się także na surowcach wtórnych, które są poddawane recyklingowi i ponownie przetworzone ze zużytych akumulatorów samochodów elektrycznych. Świadczy o tym również niedawno zawarte partnerstwo strategiczne z BASF, które koncentruje się na rozwiązaniach w zakresie materiałów katodowych i recyklingu baterii – zwłaszcza dla budowanego zakładu CATL w pobliżu Erfurtu.
Źródło: na podstawie electrive.com, reuters.com, własne