Brytyjczycy postanowili uruchomić dodatkowy blisko 200 mln GBP w celu stworzenia ogromnej floty autobusów zasilanych energią elektryczną i wodorem na terenie całego kraju. W sumie zeroemisyjnych autobusów ma być aż 4 000. Jednocześnie rozpoczęto konsultacje dotyczące wycofania ze sprzedaży wszystkich nowych autobusów z napędem konwencjonalny pomiędzy 2025 do 2032 r.
Jak można przeczytać na rządowej stronie przyspieszenie elektryfikacji w sektorze transportu ma na celu osiągnięcie sytuacji w której „Miliony ludzi w całym kraju będą mogły odbywać bardziej ekologiczne, czystsze podróże”.
Finansowanie z ZEBRA
W tym celu dwanaście obszarów w Anglii, od Greater Manchester po Portsmouth, otrzyma dotacje z wielomilionowego pakietu na wdrożenie autobusów elektrycznych lub wodorowych, a także infrastruktury do ładowania lub tankowania w swoim regionie. Finansowanie pochodzi z programu Zero Emission Buses Regional Area (ZEBRA), który został uruchomiony w zeszłym roku, aby umożliwić lokalnym władzom transportowym ubieganie się o dofinansowanie zakupu autobusów o zerowej emisji.
Przyznane właśnie dodatkowe 198,3 mln GBP zapewni dofinansowanie do zakupu 943 autobusów. Wcześniej rząd zapewnił finansowanie na elektryki w ramach innych programów. Chodzi miedzy innymi o takie dotacje jak: 71 mln GBP na wsparcie do 335 nowych autobusów bezemisyjnych w 5 obszarach czy kolejne 50 mln GBP finansowania dla pierwszego w Wielkiej Brytanii All Electric Bus City – Coventry, obsługującego około 300 autobusów itp.
Czysta sieć transportowa
Rząd brytyjski jest więc na dobrej drodze do realizacji swojego zobowiązania do sfinansowania w całym kraju łącznie 4000 autobusów o zerowej emisji aby „napędzać postęp Wielkiej Brytanii w zakresie jej ambicji zerowych emisji” oraz „budować i odbudować wszystkie ważne połączenia pomiędzy każdą częścią Wielkiej Brytanii”.
– Chcemy mieć czystą sieć transportową. Dlatego ogłaszamy właśnie kolejne 200 milionów funtów na wprowadzenie na rynek autobusów bezemisyjnych w całym kraju. Nie tylko to poprawi jakość podróżowania dla pasażerów. Pomoże również wesprzeć naszą misję sfinansowania 4000 zielonych autobusów. Oczekujemy, że ten zielony transfer spowoduje usunięcie ponad 57 000 ton dwutlenku węgla rocznie z powietrza w kraju – powiedział Grant Shapps brytyjski minister ds. Transportu.
Ekonomia zakupu
Stworzenie zeroemisyjnej floty autobusowej to część, wartej 3 mld GBP, krajowej strategii autobusowej, która ma na celu znaczną poprawę usług autobusowych dzięki nowym bus pasom, bardziej zintegrowanemu systemowi biletowemu i inteligentnej logistyce. W jej wyniku będą także wspierane miejsca pracy w branży produkcji autobusów – głównie w Szkocji, Irlandii Północnej i północnej Anglii. Co warte podkreślenia autobusy bezemisyjne są również tańsze w eksploatacji, co poprawia ekonomię ich zakupu i eksploatacji dla przewoźników autobusowych.
Obszary, których uzasadnienia biznesowe zostały zatwierdzone i otrzymają finansowanie, to: Norfolk, Północny Yorkshire, Portsmouth, Blackpool, Nottingham, Manchester, Hertfordshire, South Yorkshire, Oxfordshire, West Midlands, York oraz West Yorkshire.
Cel jakim jest w pełni zeroemisyjna flota autobusowa w Wielkiej Brytanii ma zostać zrealizowany do 2035 roku. Brytyjskie autobusy mają „pomagać w dekarbonizacji kraju, a także stymulując ożywienie gospodarcze”.
Źródło: na podstawie gov.uk