UDOSTĘPNIJ

Według analityków z Bloomberg New Energy Finance, Tesla w ciągu nadchodzących lat może utrzymać przewagę kosztową nad konkurencją w zakresie technologii baterii litowo-jonowych. Pomoże to spółce Elona Muska w rywalizacji na rynku w obliczu coraz większej liczby nowych modeli elektrycznych innych producentów.

Wytwarzane przez Pansonica baterie, które trafiają do pojazdów Tesli, wymagają mniej kobaltu niż ogniwa innych firm. Jest to o tyle istotne, że ceny tego metalu w ostatnich latach dynamicznie wzrastają, zaś eksperci przewidują kontynuację tego trendu w związku z rosnącym popytem na pojazdy elektryczne. Co ważne, Panasonic zapowiada dalszą redukcję wykorzystania kobaltu w swoich bateriach.

Elon Musk ujawnił w czerwcu, że celem Tesli jest osiągnięcie pułapu cenowego 100 dolarów za jedną kilowatogodzinę jeszcze w 2018 r. i zejście poniżej tej granicy w ciągu dwóch kolejnych lat. Tymczasem, według prognoz BNEF, średnie rynkowe ceny nie spadną poniżej 100 dolarów aż do 2025 r.

Jak wynika z raportu BNEF, jeżeli Tesli uda się osiągnąć zamierzony cel, znacznie umocni swoją przewagę na konkurentami. Firma Elona Muska w nadchodzącym czasie będzie zmuszona zmierzyć się w dziedzinie EV z ofensywą modelową przeprowadzaną przez praktycznie wszystkich znaczących producentów pojazdów konwencjonalnych. Jak zauważa BNEF, szczególnie ostra rywalizacja rozegra się w popularnym segmencie SUVów.

Wraz z rosnącym popytem na modele elektryczne, zniknie problem ograniczonej oferty EV na rynku, a klienci będą dokonywali wyboru kierując się takimi samymi kryteriami jak w przypadku samochodów spalinowych: ceną, jakością wykonania, czy dostępnością i jakością serwisu.

Według BNEF,  oprócz firmy Elona Muska, jedynym podmiotem wytwarzającym pojazdy elektryczne, który w nadchodzących latach może zaznaczyć swoją przewagę w dziedzinie baterii, pozostaje BYD. Chiński koncern wytwarza ogniwa samodzielnie.

Jak podaje BNEF, BYD zajmuje obecnie pierwsze miejsce na globalnym rynku pojazdów elektrycznych z udziałem 9,9%. Tesla znajduje się na drugiej pozycji (9,7%).

 

bloomberg.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA