BMW poinformowało, że elektryczny model iX3, którego produkcja rozpocznie się w 2020 r., zapewni zasięg na jednym ładowaniu na poziomie ponad 440 km (WLTP) przy pojemności akumulatora netto 74 kWh. Samochód zostanie wyposażony w napęd eDrive piątej generacji, który od roku 2021 będzie stosowana również w elektrycznych modelach i4 oraz iNEXT. Na potrzeby nowej technologii jednostka napędowa i akumulator wysokonapięciowy pojazdu zostały opracowane od podstaw.
Debiutujące w 2020 r. BMW X3 nowej generacji będzie pierwszym modelem marki dostępnym z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, w wersji hybrydowej plug-in oraz napędem czysto elektrycznym. Zeroemisyjny model iX3 ma być produkowany z przeznaczeniem na rynek światowy przez spółkę joint venture BMW Brilliance Automotive w Shenyang (Chiny).
Technologia eDrive piątej generacji obejmuje zintegrowaną jednostkę napędową z silnikiem elektrycznym, elektroniką mocy i skrzynią biegów w jednej obudowie. Jak informuje BMW, w istotnym stopniu zmniejsza to wymiary i masę układu napędowego w stosunku do dostarczanej mocy. Elektryczny model iX3 dostarczy ponad 270 KM oraz moment obrotowy na poziomie 400 Nm. Samochód będzie dysponował napędem na tylne koła.
Akumulator wysokonapięciowy pojazdu ma bazować na ogniwach pryzmatycznych w technologii NMC-811. W akumulatorach najnowszej generacji zmniejszono o kolejne dwie trzecie wykorzystanie kobaltu. W porównaniu z ogniwami stosowanymi dotychczas w BMW Group gęstość energii baterii zastosowanych w iX3 będzie wyższa o około 20 procent. Wraz z nowym modelem spółka z Monachium po raz pierwszy będzie samodzielnie pozyskiwać kobalt i lit oraz zaopatrywać producentów ogniw akumulatorowych.
Jak informuje BMW Group, każdy zelektryfikowany model koncernu musi wykazać, że przez cały cykl obejmujący pozyskanie surowców, łańcuch dostaw, produkcję, okres eksploatacji i recykling wyraźnie przewyższa porównywalny pojazd z konwencjonalnym napędem. W przypadku iX3 przewaga nad spalinowym X3 sDrive 20d obecnej generacji wynosi ponad 30 procent przy korzystaniu ze średniej europejskiej energii elektrycznej, oraz około 60 procent przy korzystaniu z ekologicznej energii elektrycznej.
Ponadto, po zakończeniu eksploatacji w samochodzie elektrycznym, akumulatory wysokonapięciowe z EV będzie można nadal wykorzystywać jako stacjonarne zasobniki energii. Zdaniem BMW, ich powtórne zastosowanie jeszcze bardziej obniży emisję CO2 w całym cyklu życia modelu iX3.
press.bmwgroup.com, materiały własne