Harald Krüger, dyrektor generalny BMW AG, ujawnił, że bawarski producent w 2021 r. wypuści na drogi flotę testową pojazdów autonomicznych czwartego i piątego poziomu.
Samochody samosterujące na poziomie czwartym dysponują możliwością poruszania się w pełni automatycznie, jednak sporadycznie, w wyjątkowych okolicznościach, wymagana jest interwencja kierowcy. Obecnie na rynku nie są dostępne żadne modele oferujące tak wysoki stopień autonomiczności. Z kolei samochody samosterujące piątego poziomu są całkowicie autonomiczne: ich wyposażenie nie obejmuje ani kierownicy, ani pedałów.
W 2021 r. na rynku pojawi się BMW iNEXT. Samochód połączy technologię jazdy autonomicznej, rozbudowane możliwości w zakresie łączności oraz napęd elektryczny. Według medialnych doniesień, wersja koncepcyjna samochodu zostania zaprezentowana jeszcze w 2018 r. iNEXT w momencie debiutu zostanie wyposażony w system jazdy autonomicznej co najmniej trzeciego poziomu, zaś docelowo czwartego lub nawet piątego. Jak stwierdził Harald Krüger, system będzie „w pełni zintegrowany i bezpieczny”.
W 2018 r. producent z Monachium zamierza podwoić liczbę pojazdów autonomicznych w swojej flocie testowej do około 80 sztuk.
Klaus Fröhlich, członek zarządu BMW AG, odpowiedzialny za dział badań i rozwoju ujawnił, że samochody zostaną poddane niezwykle wymagającym próbom. Pojazdy autonomiczne BMW przejadą łącznie w fazie testów dystans 250 milionów kilometrów, z czego 20 milionów na drogach, zaś 230 milionów podczas symulacji wirtualnych sterowanych przez superkomputer.
Zdaniem Fröhlicha, proces wdrażania pojazdów samosterujących w miastach mógłby zostać znacznie przyspieszony dzięki wydzielaniu dla nich dedykowanych pasów – w konsekwencji mogłyby lepiej przewidywać zachowania innych uczestników ruchu. Umożliwiłoby to ponadto redukcję liczby czujników i stopnia skomplikowania konstrukcyjnego samochodów autonomicznych.
W 2018 r. BMW zamierza wydać na badania i rozwój 7 miliardów euro – najwyższą sumę w swojej historii. Nakłady zostaną przeznaczone w znacznym stopniu na prace nad samochodami elektrycznymi oraz autonomicznymi.
press.bmwgroup.com, europe.autonews.com, materiały własne