Grupa BMW poinformowała, że wraz z firmami Northvolt oraz Umicore założyła konsorcjum technologiczne, którego celem jest rozwój kompletnego i zrównoważonego łańcucha wartości związanego z ogniwami przeznaczonymi do pojazdów zelektryfikowanych. Projekt ma przyspieszyć industrializację baterii na Starym Kontynencie i skoncentruje się na takich obszarach jak skład chemiczny, produkcja oraz recykling. Powstające konsorcjum wesprze działalność zainicjowanego przez Komisję Europejską European Battery Alliance.
Jak powiedział Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący KE ds. Unii Energetycznej:
„Baterie odgrywają zasadniczą rolę w naszym procesie przejścia na czystą mobilność i czyste systemy energetyczne. Dzięki prawdziwemu zaangażowaniu podmiotów należących do wszystkich segmentów łańcucha wartości związanego z bateriami, Europa staje się liderem w tym strategicznym obszarze. Dlatego z zadowoleniem przyjmuję fakt, że kluczowi gracze sektora motoryzacyjnego inwestują w przyszłość europejskiej innowacyjności i produkcji akumulatorów”.
Głównym celem projektu jest zapewnienie zrównoważonego cyklu życia baterii „w zamkniętej pętli”. Ogniwa mają być przystosowane do recyclingu, zaś w ich procesie produkcyjnym zastosowanie znajdzie przede wszystkim energia odnawialna. Baterie będą się cechować długim okresem użyteczności jako źródło zasilania napędu pojazdów elektrycznych. Kolejną możliwą fazą ich zastosowania staną się natomiast stacjonarne stacjonarne magazyny energii. Pod koniec cyklu życia ogniwa zostaną poddane recyklingowi, dzięki czemu pozyskane z nich surowce będzie można wykorzystać ponownie, co spowoduje „zakończenie pętli”.
Partnerzy zamierzają połączyć zrównoważone zaplecze produkcyjne firmy Northvolt, która buduje największą fabrykę baterii w Europie, doświadczenie BMW rozwijającego własne ogniwa do pojazdów elektrycznych oraz wiedzę Umicore z zakresu rozwoju i wytwarzania materiałów do ogniw, jak również recyclingu surowców.
W celu przyspieszenia badań nad bateriami i poczynienia dalszych postępów związanych z ich składem chemicznym oraz designem, Grupa BMW latem 2019 r. zamierza zainaugurować centrum rozwoju baterii. Oprócz działalności projektowej, przedmiotem działalności nowej placówki będzie m.in. produkcja prototypów ogniw. Koncern z Monachium informuje, że już dzisiaj poważnie inwestuje w cały łańcuch wartości, a priorytetem spółki stało się zapewnienie, że baterie do EV będą produkowane w sposób ekologiczny, ich dostawcy są zobowiązani do pozostawiania jak najmniejszego śladu węglowego poprzez wykorzystanie materiałów pochodzących z odzysku, zaś projektowane ogniwa zostały przystosowane do łatwego recyclingu.
Partnerzy chcą wykorzystać możliwości laboratoriów Northvolt Labs, które zajmą się testowaniem i industrializacją baterii przed rozpoczęciem ich produkcji na masową skalę. Energia elektryczna potrzebna do wytwarzania ogniw ma pochodzić w całości ze źródeł odnawialnych.
Z kolei spółka Umicore w ramach konsorcjum będzie odpowiedzialna za materiały do anody i katody oraz recycling. Współpraca pozwoli na wdrożenie innowacyjnych i wysoce wydajnych technologii produkcji materiałów opartych na metalach z odzysku. Umicore pracuje ponadto na udoskonaleniem technologii recyclingu baterii litowo-jonowych.
Obecnie Grupa BMW prowadzi na własną rękę produkcję modułów z dostarczanych z zewnątrz ogniw litowo-jonowych. Połączone moduły służą do wytwarzania akumulatorów trakcyjnych do hybryd typu plug-in oraz pojazdów całkowicie elektrycznych. Po uruchomieniu fabryki ogniw przez Northvolt, komponenty do akumulatorów EV bawarskiego koncernu będą w całości powstawać w Europie.
Umicore ogłosiło niedawno, że w niedługim czasie rozpocznie budowę zakładu produkującego katody do baterii litowo-jonowych. Nowa fabryka zostanie zlokalizowana w Nysie. Wysokość inwestycji belgijskiego koncernu wyniesie 1,38 mld zł. Polski zakład zatrudni ponad 400 osób, zaś rozpoczęcie produkcji zaplanowano na koniec 2020 r.
press.bmwgroup.com, materiały własne