Z danych przedstawionych przez ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) w trzecim kwartale 2021 r. wynika, że udział samochodów zasilanych elektrycznie w UE wzrósł kosztem pojazdów benzynowych i wysokoprężnych. Zarówno samochody całkowicie elektryczne, jak i hybrydy typu plug-in prawie podwoiły swój udział w okresie trzech miesięcy – stanowiąc odpowiednio 9,8% i 9,1% rynku.
Od lipca do końca września br. rejestracje hybrydowych elektrycznych samochodów osobowych stanowiły 20,7% całego rynku UE. Oznacza to, że przewyższyły one rejestracje aut napędzanych olejem napędowym. W efekcie po raz pierwszy hybrydy stały się drugą najpopularniejszą opcją wybieraną przez klientów w Unii Europejskiej.
Napędy konwencjonalne tracą
W trzecim kwartale 2021 r. konwencjonalne samochody benzynowe oraz te napędzane silnikiem wysokoprężnym nadal traciły na popularności, niemal całkowicie absorbując wpływ ogólnego spadku rejestracji samochodów z ostatnich trzech miesięcy. Sprzedaż samochodów benzynowych spadła o 35,1% do 855.476 sztuk, a ich udział zmniejszył się z 47,6% w III kwartale 2020 r. do 39,5% rynku w tym roku.
Zła sytuacja diesli
Z jeszcze większymi problemami w ostatnim okresie zmagały się diesle. Ich udział w rynku spadł o ponad 10 punktów procentowych, z 27,8% do 17,6% w tym samym okresie. Liczba rejestracji nowych samochodów z silnikiem diesla na obszarze UE zmniejszyła się o ponad połowę, z 769.922 sprzedanych w zeszłym roku do 381.473 w trzecim kwartale 2021 roku.
Alternatywne napędy na topie
W trzecim kwartale roku rósł w Unii Europejskiej za to popyt na pojazdy elektryczne (BEV). Progres wyniósł aż 56,7%, osiągając 212 582 sztuki. Dzieje się tak pomimo ogólnego spadku liczby rejestracji nowych samochodów w okresie trzech miesięcy, a wzrost jest stymulowany przez zachęty do pojazdów typu BEV na różnych rynkach. W rezultacie wszystkie cztery główne rynki UE odnotowały dwu-, a nawet trzycyfrowy wzrost procentowy: Włochy (+122,0%), Niemcy (+62,7%), Francja (+34,6%) i Hiszpania (+21,8%).
Duże wzrosty PHEV i HEV
Hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) również zwiększyły swój udział w sprzedaży samochodów w UE, a liczba rejestracji wzrosła o 42,6% do 197 300 sztuk. Największy wzrost z czterech kluczowych rynków odnotowały Włochy, gdzie sprzedaż PHEV wzrosła o 130,6% w trzecim kwartale 2021 r., a następnie Hiszpania (+87,5%), Francja (+49,5%) i Niemcy (+37,5%).
Silny wzrost popytu w ciągu ostatnich trzech miesięcy odnotowały hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) (+31,5%) i przy prawie pół miliona sprzedanych egzemplarzy pozostają one najpopularniejszym alternatywnym układem napędowym pod względem ilościowym. Wzrost ten został dodatkowo wzmocniony na rynkach Europy Środkowej, gdzie popyt na samochody hybrydowe wzrósł o 69,3% od lipca do września 2021 roku.
Źródło: na podstawie acea.auto