UDOSTĘPNIJ

W urzędzie marszałkowskim w Poznaniu uroczyście podpisano Deklarację o współpracy w ramach Wielkopolskiej Doliny Wodorowej. W planach sygnatariuszy jest m. in.: zakup wodorowych autobusów, ale też organizacja pierwszych targów wodorowych na Międzynarodowych Targach Poznańskich (MTP). Dokument parafowali m. in.: prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak i marszałek województwa Marek Woźniak.

Dokument jest potwierdzeniem woli współpracy na rzecz rozwoju Wielkopolskiej Doliny Wodorowej oraz zaangażowania w rozwój całego krajowego ekosystemu opartego o technologie wodorowe. To wyzwanie, które stoi przed lokalnymi samorządami, instytucjami naukowymi oraz przedsiębiorstwami.

Zdaniem sygnatariuszy Wielkopolska Dolina Wodorowa pozwoli na wykorzystanie potencjału regionu w dążeniu do aktywnego włączenia się z rodzimymi rozwiązaniami technologicznymi w światowy łańcuch dostaw i wartości gospodarki opartej na wodorze. Wzmocni też pozycję konkurencyjną Wielkopolski. Deklarację podpisali przedstawiciele województwa – na czele z marszałkiem Markiem Woźniakiem oraz Jackiem Bogusławskim, przewodniczącym Wielkopolskiej Platformy Wodorowej – prezydenci największych wielkopolskich miast, rektorzy uczelni i przedstawiciele biznesu.

Wodorowce w Poznaniu za rok

Technologie oparte na wodorze to nowoczesne rozwiązania, które powinniśmy wspierać. Mam nadzieję, że już wkrótce uda się zakupić dla Poznania 84 autobusy z napędem wodorowym. Wysłaliśmy już wniosek o dofinansowanie. Jeśli projekt się powiedzie, podzielimy się swoimi doświadczeniami z innymi miejscowościami regionu. Dbałość o jakość powietrza i rozwój alternatywnych źródeł energii jest naszą powinnością – powiedział Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania.

Warto przypomnieć, że MPK Poznań przesłało wniosek o dofinansowanie zakupu 84 autobusów wodorowych do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jeżeli otrzyma wsparcie, rozpocznie procedurę zakupową – wówczas autobusy mogłyby pojawić się w Poznaniu w latach 2022-2025. Chodzi o 38 pojazdów o standardowej długości 12 metrów oraz 46 przegubowych, 18-metrowych.

MPK Poznań nie tylko chce pozyskać środki na zakup autobusów z napędem wodorowym, prowadzi także rozmowy na temat możliwości tankowania pojazdów w zewnętrznych firmach, ale również dostarczania wodoru do stacji tankowania, którą docelowo zamierza na własne potrzeby wybudować. Co ciekawe być może po stolicy Wielkopolski jeździć będą autobusy wodorowe z podpoznańskiej firmy Solaris Buch&Coach (Urbino 12 hydrogen). Były one już testowane na ulicach miasta.

Właściwy czas na działanie

W grudniu 2020 r. Zarząd Województwa Wielkopolskiego zatwierdził Regionalną Strategię innowacji dla Wielkopolski 2030. Jej najważniejszym celem jest rozwój gospodarki zeroemisyjnej ze szczególnym uwzględnieniem wodoru. Strategia uwzględnia zapisy obowiązujących dokumentów europejskich oraz krajowych.

To właściwy czas, żeby działać, ponieważ przyszłość już tu jest. Dynamika procesów dochodzenia do technologii opartej na wodorze wydaje się przyspieszać, widzimy, jak rozwija się w innych krajach Europy i świata. Wyznaczyliśmy już odpowiedni kierunek i budujemy potencjał, by w pełni wykorzystać nasze zasoby – dodał Marek Woźniak, marszałek województwa.

Pierwsze targi wodorowe na MTP

Wielkopolska Dolina Wodorowa jednoczy nas na rzecz rozwoju tej technologii -. – Cieszę się, że będziemy współpracować. Już teraz prowadzone są rozmowy, aby pierwsze targi wodorowe odbyły się właśnie tutaj, na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Wierzę, że odniosą one sukces – stwierdził Jacek Bogusławski, członek zarządu województwa wielkopolskiego odpowiedzialny za WPW.

Wielkopolska stworzyła już pierwszą strategię neutralności klimatycznej – na początku dotyczącą wschodniej części regionu.

Sygnatariuszami deklaracji są: Marszałek Województwa Wielkopolskiego, przewodniczący Wielkopolskiej Platformy Wodorowej, prezydenci: Poznania, Konina, Kalisza, Piły, Leszna oraz Ostrowa Wielkopolskiego, przedstawiciele władz uczelni: Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Politechniki Poznańskiej i Uniwersytetu Przyrodniczego, a także przedstawiciele biznesu: Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A, Solaris Bus&Coach sp. z o.o., Wielkopolskiej Rady Trzydziestu i agencji Rozwoju Regionalnego w Koninie.

Źródło: własne, UMP

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA