Konsorcjum firm Solaris oraz Škoda Electric dostarczy 48 trolejbusów Trollino do Budapesztu. Czeski producent zamontuje system trakcyjny i wyposaży dwunastometrowe pojazdy w elektryczne silniki o mocy 160 kW. W wersji dłuższej – osiemnastometrowej będą wykorzystane silniki o mocy 250 kW, co pozwoli na jazdę bez sieci trakcyjnej na odcinku czterech kilometrów. Nowe zamówienie jak poinformował producent z Wielkopolski jest kolejną transzą w ramach umowy ramowej podpisanej w 2014 roku. Dzięki długofalowej inwestycji, po ulicach stolicy Węgier będzie kursowało łącznie 108 Solarisów Trollino.
Rozszerzone zamówienie
W 2014 roku konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz Škoda Electric podpisało ze spółką przewoźników miejskich Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) kontrakt na dostawę 24 trolejbusów. Przetarg obejmował również opcję zakupu kolejnych 84 pojazdów w dwóch długościach, 12 i 18 metrów. Początkowo przewoźnik BKK domówił 36 trolejbusów. Realizację tego kontraktu rozpoczęto w 2015 roku, dostarczając dotychczas do Budapesztu łącznie 60 trolejbusów. W ostatnich tygodniach przewoźnik ponownie skorzystał z możliwości rozszerzenia zamówienia i domówił 12 jednoczłonowych Trollino 12 i 36 przegubowych Trollino 18. Ich dostawy rozpoczną się jesienią 2022 roku. Najnowsze zamówienie na 48 pojazdów wyczerpuje pulę z umowy ramowej z 2014 roku.
– Budapeszt daje wspaniały przykład długofalowego i konsekwentnego działania na rzecz dbania o środowisko i swoich mieszkańców. Cieszymy się, że nasze wyjątkowe, bezemisyjne trolejbusy wspierają komunikację w tym pięknym, zabytkowym mieście. Łącznie to 108 pojazdów! To prawdziwy zaszczyt, tym bardziej, że nasza współpraca rozpoczęła się już w 2014 roku, a BKK dwukrotnie skorzystało w tym czasie z rozszerzenia swojego pierwotnego zamówienia – powiedział Petros Spinaris, Członek Zarządu firmy Solaris ds. Sprzedaży i After Sales.
Elektryczne trolejbusy, które są przygotowywane dla Budapesztu przez producenta z Bolechowa, będą całkowicie niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, system monitoringu, kamerę cofania oraz system przeciwpożarowy. Na komfort jazdy pasażerów wpłynie nowoczesne oświetlenie wnętrza typu LED. Technologia ta będzie również zastosowana w reflektorach zewnętrznych oraz światłach do jazdy dziennej.
Akumulatory w zapasie
Czeski producent dostarczy system trakcyjny trolejbusów oraz zestaw baterii umożliwiający jazdę przez minimum cztery kilometry bez wykorzystywania zasilania z sieci trakcyjnej. Dwunastometrowe Trollino będą wyposażone w elektryczny silnik o mocy 160 kW. W wersji osiemnastometrowej będą natomiast wykorzystane silniki o mocy 250 kW. Autobusy i trolejbusy Solaris są obecne na Węgrzech od 2002 roku. Po ulicach węgierskich miast – Budapesztu, Debreczyna, Nyiregyháza i Paksu – jeździ ponad 150 pojazdów tej marki.
Źródło: na podstawie Solaris Bus & Coach