media.daimler.pl, materiały własne
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie prasowym Daimler Polska:
„Smart vision EQ fortwo przedstawia nową wizję miejskiej mobilności i zindywidualizowanego, elastycznego, efektywnego transportu publicznego – autonomiczny prototyp zabiera podróżujących wprost z wybranej lokalizacji. Nowe opcje indywidualizacji pomagają użytkownikom rozpoznać „swój” samochód: za pomocą przedniego grilla Black Panel i rozległych powierzchni projekcyjnych po bokach smart vision EQ fortwo pozwala na niespotykaną personalizację pojazdu, szczególnie przydatną w car sharingu. Zwolnieni z konieczności prowadzenia samochodu, podróżujący mogą zrelaksować się w przestronnej kabinie. Pokazowy model to pierwszy pojazd grupy Daimler podejmujący logiczny krok w postaci rezygnacji z kierownicy i pedałów.
Smart vision EQ fortwo łączy wszystkie dziedziny wiedzy tworzące strategię CASE – dzięki czemu zapewnia mieszkańcom miast intuicyjny dostęp do indywidualnej mobilności. Za akronimem CASE kryją się strategiczne filary rozwoju koncernu Daimler: łączność (Connected), jazda autonomiczna (Autonomous), elastyczne usługi i użytkowanie (Shared & Services) oraz elektryczne układy napędowe (Electric).
Na targach we Frankfurcie elektryczny prototyp smart vision EQ będzie reprezentować powołaną niedawno do życia markę produktów i technologii EQ. Do 2022 r. oddział Mercedes-Benz Cars wprowadzi do seryjnej produkcji nie mniej niż 10 nowych aut elektrycznych, od smarta do dużego SUV-a. Smart ma w tym względzie bogate tradycje – pierwszy smart electric drive pojawił się w 2007 r. Dziś wszystkie modele smarta na życzenie dostępne są z napędem elektrycznym.
„Smart vision EQ fortwo to nasza wizja miejskiej mobilności – i najbardziej radykalny prototyp współdzielonego samochodu ze wszystkich: w pełni autonomiczny, maksymalnie skomunikowany, przyjazny, kompleksowo spersonalizowany i, oczywiście, elektryczny” – mówi Annette Winkler, szefowa smarta. „Smart vision EQ fortwo nadaje twarz motywom, którymi Mercedes-Benz Cars opisuje wizję przyszłej mobilności w ramach strategii CASE”.
Współdzielony: smart vision EQ fortwo to nowa wizja współużytkowania samochodu (car sharingu). Zamiana „transportu miejskiego” w „miejski przepływ” przyniesie w przyszłości korzyści nie tylko użytkownikom – do grup, do których skierowane zostaną przyszłościowe koncepcje współdzielenia samochodów smarta, należą też społeczeństwo i miasta oraz władze miejskie w ogóle. Obecnie pojazdy car2go są na całym świecie wynajmowane średnio co 1,4 sekundy, a usługa ma ponad 2,6 mln użytkowników – i ciągle przybywają nowi. O tak wysokiej popularności car2go decyduje m.in. elastyczność koncepcji car sharingu: samochód może być wypożyczony i zwrócony w dowolnej lokalizacji na wyznaczonym obszarze.
Autonomiczny: prototypowy smart vision EQ fortwo demonstruje, jak dzięki autonomicznej jeździe współdzielenie samochodów może stać się jeszcze wygodniejsze, prostsze i efektywniejsze ekonomicznie. Łącząc rozproszoną inteligencję z jazdą autonomiczną, smart vision EQ fortwo zapowiada nową epokę car sharingu: użytkownicy nie muszą już rozglądać się za dostępnym samochodem, bo to on ich znajdzie i odbierze ze wskazanej lokalizacji. Co więcej, przewidywalność zapotrzebowania sprawi, że będzie prawdopodobnie czekać gdzieś w pobliżu – połączone ze sobą pojazdy będą stale w ruchu. Poprawi się ich wykorzystanie, a jednocześnie spadnie liczba wykorzystywanych miejsc parkingowych.
Połączony: smarta vision EQ fortwo można wezwać za pomocą urządzenia mobilnego. W rozpoznaniu „swojego” egzemplarza pomagają nowe opcje indywidualizacji: czarny grill Black Panel z przodu (wymiary: 105 x 40 cm) oraz duże powierzchnie projekcyjne po bokach. Wyświetlacze diodowe zamiast reflektorów mogą naśladować klasyczny design (od sportowego do neutralnego) lub przybrać kształt podobny do oka, pozwalający komunikować się na bardziej „ludzkim” poziomie. Także tylne lampy mogą wyglądać konwencjonalnie lub przekazywać szczegółowe komunikaty, np. ostrzeżenia lub informacje o ruchu. Przedni grill z jednej strony dodaje osobistego charakteru, z drugiej służy do komunikowania się z innymi użytkownikami ruchu (np. przechodniami). Drzwi prototypu pokrywa aktywny film, który – gdy samochód nie jest używany – może prezentować informacje na temat lokalnych wydarzeń, pogody, przedstawiać wiadomości lub aktualną godzinę. Czarny grill smarta wskazuje, czy wewnątrz znajduje się jedna, czy dwie osoby.
Kto chce, koncepcję współdzielenia 1+1 może wykorzystać do kontaktu z innymi zainteresowanymi użytkownikami. Towarzysze podróży sugerowani są w oparciu o ich profile oraz plany wybrane kierunki jazdy – a ich „kandydatury” mogą być zaakceptowane lub odrzucone. Przy dwóch pasażerach na pokładzie duży wyświetlacz w kabinie prezentuje atrakcyjne dla obu osób informacje, takie jak relacje z koncertów czy imprez sportowych. Dodatkowy czas zyskany podczas wspólnej podróży pojazdem autonomicznym można przeznaczyć na rozmowę i interakcje.
Elektryczny: smart vision EQ fortwo korzysta z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 30 kWh. „Niepracujący” pojazd samoczynnie przejeżdża do stacji ładowania, aby „zatankować” prąd, lub – alternatywnie – może zaparkować przy stanowisku indukcyjnym, służyć jako źródło zasilania i element „akumulatora zbiorczego” (po ang. swarm energy).
Design: miejski liftstyle przyszłości
Smart vision EQ fortwo (długość/szerokość/wysokość: 2699/1720/1535 mm) mieści dwie osoby i, tak jak wszystkie modele smarta, oferuje maksimum przestrzeni na minimalnej powierzchni. Pojazd komunikuje się z otoczeniem za pomocą czarnego grilla Black Panel oraz ekranów LED, które zastąpiły przednie i tylne lampy. Boczne okna pokrywa specjalny film, na którym można wyświetlać informacje projektowane z kabiny. Na desce rozdzielczej znalazł się ekran Black Panel służący jako interfejs dla użytkowników.
„Smart vision EQ fortwo ucieleśnia miejski luksus przyszłości. Ze swoim minimalistycznym designem reprezentuje radykalne podejście – i wygląda po prostu »cool«. Ma typowe dla smartów proporcje nadwozia, praktycznie pozbawione nawisów i z mocno zaakcentowanymi nadkolami »zepchniętymi« niemal do narożników karoserii” – mówi Gorden Wagener, szef designu Daimler AG. „Liczne cyfrowe powierzchnie na zewnątrz i wewnątrz oferują kolejny poziom komunikacji pomiędzy człowiekiem a samochodem. Klienci mogą personalizować swoje auto zgodnie z własnymi potrzebami”.
Nadwozie: typowe proporcje smarta, nowa koncepcja drzwi
Nadwozie smarta przywodzi na myśl nowoczesną biżuterię. Ma typowe dla smarta proporcje – „półtorabryłowy” kształt z wydatnymi nadkolami i krótkimi zwisami. Jego wizytówką jest nowa koncepcja drzwi, które – w celu zaoszczędzenia przestrzeni – odsuwają się i obracają wokół tylnej osi pojazdu, zapewniając łatwiejszy dostęp do kabiny. Jednocześnie taka konstrukcja zmniejsza ryzyko kolizji z rowerzystami i pieszymi.
Trójwymiarowe elementy obręczy kół i tylnego dyfuzora w kolorze różowego złota stanowią dyskretny symbol elektrycznego napędu – i odwołują się do języka projektowania marki EQ. W wyrazisty, przyszłościowy design nadwozia wpisują się biały metaliczny lakier oraz przyciemniane szyby, które zdają się „stopione” z karoserią dzięki heksagonalnymi akcentom.
Wnętrze: ogrom miejsca, inteligentne wykorzystanie przestrzeni
Schemat kolorystyczny smarta vision EQ fortwo łączy futurystyczne wzornictwo z elementami w kolorze różowego złota. Prototyp ten jest pierwszym samochodem grupy Daimler podejmującym logiczny krok rezygnacji z kierownicy i pedałów. Funkcje pojazdu sterowane są za pomocą urządzenia mobilnego lub głosowo – wygodnie, intuicyjnie i higienicznie. Eliminacja tradycyjnych instrumentów obsługi sprawia, że kabina wydaje się jeszcze przestronniejsza niż w rzeczywistości. Miejsce deski rozdzielczej zajmuje 24-calowy ekran otoczony ramką w kolorze różowego złota. Po bokach zainstalowano dwa dodatkowe 4-calowe wyświetlacze, które mogą być wykorzystywane przez system operacyjny smarta, np. do prezentacji powitania.
Fotele – pokryte innowacyjną, wysokiej jakości sztuczną skórą – są łatwe do utrzymania w czystości, a tym samym wpisują się w ideę współużytkowania. W kabinie smarta mieszczą się dwie osoby, które mogą skorzystać z rozkładanego podłokietnika, służącego także jako schowek. Wrażenie przestronności wnętrza potęguje biała tonacja obić.
Liczne cyfrowe powierzchnie na zewnątrz i wewnątrz oferują zupełnie nowy poziom komunikacji pomiędzy człowiekiem a samochodem, obejmujący wszystkie aspekty jazdy autonomicznej i współdzielenia pojazdu. Kolorystyka oraz treść informacji na wyświetlaczach dostosowują się do potrzeb klientów i pomagają stworzyć atmosferę prywatności w zatłoczonym mieście.
Strategia CASE w skrócie
CASE – oto litery, które kształtują przyszłość. Kryją się za nimi cztery filary rozwoju mobilności: łączność (Connected), jazda autonomiczna (Autonomous), elastyczne użytkowanie (Shared & Services) oraz napęd elektryczny (Electric). Stanowią one integralną część strategii korporacyjnej Daimler AG. Jej celem jest oferowaniem klientom intuicyjnych rozwiązań z zakresu mobilności.
Mercedes-Benz Cars już teraz odgrywa wiodącą rolę na wszystkich tych obszarach. Przykładowo, wszystkie aktywności w zakresie łączności koncentrują się wokół cyfrowej marki Mercedes me, zapewniającej klientom dostęp do szerokiej, spersonalizowanej oferty usług – za pomocą aplikacji, strony internetowej lub wprost z własnego samochodu.
Mercedes-Benz od lat napędza rozwój jazdy autonomicznej – i ustanowił w tej dziedzinie liczne wzorce. W tym celu inżynierowie Mercedesa wykorzystują tzw. fuzję czujników. Dane z różnych czujników, takich jak kamery, ultradźwięki oraz radary, są w inteligentny sposób łączone i analizowane. Pozbawiony kierownicy smart vision EQ fortwo demonstruje, jak może wyglądać przyszłość współużytkowania pojazdów.
Wynalazca samochodu już teraz odgrywa wiodącą rolę na polu usług mobilnych. Elastyczny carsharing car2go, prywatne współdzielenie Croove, transport pasażerski mytaxi oraz platforma mobilności moovel mają obecnie około 14,5 mln użytkowników na całym świecie.
W dziedzinie elektryfikacji Mercedes-Benz wykorzystuje holistyczne podejście – obok marki pojazdów EQ producent rozwija całościowy ekosystem, który poza samymi pojazdami obejmuje kompleksową ofertę elektrycznej mobilności. Składają się na nią zarówno inteligentne usługi i jednostki magazynowania energii na użytek prywatny lub firmowy, jak i technologie ładowania oraz zrównoważonego recyklingu. Na drodze w kierunku bezemisyjnej mobilności koncern Daimler systematycznie realizuje trzypasmową strategię napędów, tak aby osiągnąć maksymalną zgodność środowiskową pojazdów wszystkich klas, w tym użytkowych – korzystając z inteligentnej mieszanki najnowszych jednostek spalinowych, częściowo zelektryfikowanych, technologii 48-woltowej, hybryd plug-in EQ Power oraz aut elektrycznych zasilanych energią z akumulatorów lub ogniw paliwowych”.