Firma Liontown poinformowała, że podpisała pięcioletnią umowę z Teslą na dostawę litu. Największy producent „elektryków” na świecie kupi 100 000 ton (DMT) koncentratu w pierwszym roku dostaw począwszy od 2024 roku, zwiększając je do 150 000 DMT rocznie w kolejnych latach. Wartość kontraktu wynosi ponad 400 mln USD.
W przeciągu kilku lat na całym świecie wzrosły ceny litu, który jest jednym z głównych komponentów baterii do aut elektrycznych. Jednocześnie znacznie przyspieszyła transformacja na rynku motoryzacyjnym. W 2021 roku sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła ponad dwukrotnie (rok do roku) przekraczając liczbę 6 600 000 egzemplarzy. Trudno wiec się dziwić, że dostawcy, którzy starają się zaspokoić popyt producentów samochodów są na „wagę złota”. Dosłownie i w przenośni bowiem cena litu są obecnie około ośmiokrotnie wyższe niż na początku 2021 roku.
Produkcja od 2024 roku
Jednym z nich jest australijska firma Liontown, która będzie dostarczać lit dla Tesli ze swojego flagowego projektu Kathleen Valley Lithium w Australii Zachodniej. Ma on rozpocząć komercyjną produkcję w 2024 r. Dostawy dla Tesli będą stanowić około jednej trzeciej rocznej zdolności produkcyjnej przedsięwzięcia.
Jak można przeczytać na stronie australijskiego konsorcjum „Kathleen Valley to nowy, znaczący na całym świecie projekt wydobycia litu, zlokalizowany 680 km na północny wschód od Perth w najważniejszej dzielnicy górniczej Australii Zachodniej. Przedsięwzięcie oparte jest na światowej klasy złożach litu o szacowanych zasobach mineralnych sięgających 156 mln ton (…)”.
LG Chem też bierze
Rozpoczęcie realizacji projektu dostaw o wartości 473 mln dolarów australijskich (około 430 mln USD) planowane jest na czwarty kwartał roku 2024. Liontown postrzegany jest jako bardzo wiarygodny partner biznesowy. Umowa z Teslą jest drugą umową dotyczącą dostaw z Kathleen Valley. Pierwszą była umowa z innym gigantem branży e-mobilności południowokoreańską firmą LG Chem. Podpisanie umowy z Teslą oznacza, że ponad połowa planowanej produkcji Liontown jest obecnie objęta długoterminowymi umowami.
– Mamy teraz dwie wiodące firmy w światowej branży akumulatorów litowo-jonowych i pojazdów elektrycznych, które są naszymi podstawowymi klientami, co oznacza znaczący krok w kierunku realizacji naszej ambicji. Chcemy stać się znaczącym globalnym dostawcą materiałów akumulatorowych dla rynku czystej energii. Nasi akcjonariusze powinni być dumni, że przyszłe samochody Tesli będą zasilane litem Liontown – powiadział Tony Ottaviano dyrektor generalny Liontown, .
Źródło: własne, ltresources.com