UDOSTĘPNIJ

Podczas wystawy Auto Shanghai 2019, Audi zaprezentowało w pełni elektryczny, studyjny model AI:ME. Jak informuje producent z Ingolstadt, pojazd stanowi wizję mobilności dla megametropolii przyszłości.  Audi AI:ME zostało wyposażone w szeroką gamę zaawansowanych technicznie rozwiązań z zakresu komunikacji, rozrywki i komfortu.

Samochód mierzy 4,30 m długości i 1,90 m szerokości, co plasuje go w segmencie modeli kompaktowych. Jednocześnie rozstaw osi 2,77 m i wysokość 1,52 m pozwala na uzyskanie przestronności wnętrza zbliżonej do pojazdów klasy średniej. Wdrożenie takiej architektury było możliwe dzięki zastosowaniu napędu elektrycznego. Wnętrze zostało pozbawione tunelu środkowego, samochód wyróżniają ponadto krótkie zwisy nadwozia. Jednostkę napędową o mocy 170 KM umieszczono przy tylnej osi. Pojazd otrzymał akumulator litowo-jonowy o pojemności 65 kWh.

Audi AI:ME to samochód o koncepcji 2 plus X miejsc, zapewniający różnorodność konfiguracji pozycji foteli i schowków. Zazwyczaj podczas jazdy wykorzystywane są tylko pojedyncze fotele przednie, ale w razie potrzeby z przodu i na tylnej kanapie samochodu znajdzie się miejsce dla czterech osób.

Audi AI:ME stworzono z myślą o użytkowaniu go w mieście i o jeździe autonomicznej na poziomie 4. Układy tego rodzaju nie potrzebują wsparcia kierowcy, są jednak ograniczone do określonego obszaru działania – przykładowo autostrady lub specjalnie wyposażonego rewiru w mieście. W takich miejscach kierowca może w całości oddać systemowi prowadzenie pojazdu. Przejmuje je ponownie wtedy, gdy samochód opuści obszar zdefiniowany dla w pełni zautomatyzowanej jazdy. Z tego powodu EV z Ingolstadt posiada kierownicę i pedały.

Według Audi, w zautomatyzowanych pojazdach przyszłości półki będą miały większe znaczenie niż dotąd. W modelu AI:ME zarówno na daszku kokpitu, jak i między przednimi fotelami, znajdują się duże powierzchnie, w których kryją się magnesy mogące służyć jako uchwyty do kubków czy talerzy. Dzięki temu w zautomatyzowanym Audi podczas jazdy można spożywać posiłki.

Gdy nie ma konieczności używania pedałów, kierowca może oprzeć stopy na podnóżku pod tablicą rozdzielczą. Z kolei na tylnej kanapie sięgającej boków samochodu, pasażerowie mogą zajmować niemal dowolną pozycję siedzącą.

Cały pojazd i zamontowane na jego pokładzie systemy komunikacyjne i interakcyjne sterowane są wzrokowo – metodą eyetrackingu, głosowo oraz z poziomu pól dotykowych znajdujących się w drzwiach. Pola dotykowe zostały niemal niewidocznie zintegrowane z powierzchnią tapicerki drzwi. Ich podświetlenie aktywuje się przy zbliżaniu się do nich i kieruje wzrok użytkownika na powierzchnie funkcjonalne.

Poniżej przedniej szyby, na całej szerokości, znajduje się wielofunkcyjny, trójwymiarowy monitor wykonany z diod organicznych, służący przede wszystkim do dialogu ze sterowaniem metodą eyetrackingu. Zakodowane terminologicznie menu funkcyjne, na przykład do nawigacji lub systemów infotainment, można na trójwymiarowym monitorze aktywować spojrzeniem, a następnie otwierać kolejne ich poziomy, które automatycznie przesuwają się z drugiego na pierwszy plan. Do wizualnej prezentacji oferty systemu infotainment służą znajdujące się na pokładzie okulary VR.

Jak informuje Audi, znaczenie reflektorów w autonomicznie jeżdżących samochodach przyszłości spadnie, ponieważ kierowca – z reguły zajęty innymi czynnościami – rzadko będzie potrzebował jasno oświetlonej jezdni. Światło zyska nową funkcję jaką będzie porozumiewanie się z innymi uczestnikami ruchu. W AI:ME zastosowano diodowe jednostki świetlne z przodu i mikroprojektory Matrix, które przy pomocy łatwo rozpoznawalnych symboli  mogą  np. sygnalizować pieszym, że samochód umożliwia im przejść przez jezdnię. Powierzchnią projekcyjną dla takich symboli może być nawierzchnia drogi lub ściana. Ponadto projektory Matrix pozwalają automatycznie zapewnić dodatkowe bezpieczeństwo innym, słabiej oświetlonym uczestnikom ruchu, oświetlając ich na tle otoczenia.

Audi AI:ME jest w stanie interpretować sygnały innych pojazdów i wzmacniać je z wykorzystaniem własnej techniki, o ile jest to korzystne dla otoczenia. Przykładowo, w przypadku gdy jadący przed nami samochód sygnalizuje zagrożenie słabo świecącymi światłami awaryjnymi, AI:ME może wykryć ten sygnał i przy pomocy projekcji świetlnych i jednostek diodowych na karoserii wzmocnić go w sposób dobrze widoczny dla wszystkich.

AI:ME to trzeci pojazd marki z Ingolstadt, przeznaczony do użytkowania w określonych obszarach („use cases“). Audi zaprezentowało wcześniej model AIcon (na salonie IAA 2017) oraz elektryczny supersamochód PB18. Czwarty model z tej serii zadebiutuje we wrześniu 2019 roku na tegorocznych targach we Frankfurcie.

audi.press-bank.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA