Podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles Audi zaprezentowało koncepcyjny, czterodrzwiowy, całkowicie elektryczny model e-tron GT concept.
Jak informuje producent, samochód wyróżnia zupełnie płaska podłoga i nisko położony środek ciężkości. Audi e-tron GT concept ma 4,96 m długości, 1,96 m szerokości i 1,38 m wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,90 m. Nowy EV zapewnia miejsce dla czterech pasażerów. Dzięki zastosowaniu napędu elektrycznego, samochód został wyposażony w dwa bagażniki: tylny o pojemności 450 litrów i przedni, umieszczony pod maską, o pojemności 100 litrów. Do wykończenia wnętrza zeroemisyjnego Audi nie użyto żadnych materiałów pochodzenia zwierzęcego.
Całą część dachową pojazdu wyprodukowano z karbonu, wiele podzespołów jest aluminiowych, zaś wszystkie wsporniki wykonano z wysokowytrzymałej stali. Rozwiązania techniczne e-tron GT powstawały w ścisłej współpracy z Porsche.
Za napęd odpowiadają dwa osobne silniki elektryczne o łącznej mocy 590 KM. Moment obrotowy jest przekazywany na drogę za pośrednictwem czterech napędzanych kół. Jak informuje Audi, pojazd będzie przyspieszał w przyszłości (w wersji seryjnej) od 0 do 100 km/h w około 3,5 sekundy, a do 200 km/h w 12 sekund. Prędkość maksymalna, celem zapewnienia maksymalnego zasięgu, została ograniczona do 240 km/h.
Nowy EV będzie mógł przejechać na jednym ładowaniu ponad 400 km według cyklu WLTP. Za magazynowanie energii odpowiada akumulator litowo-jonowy o pojemności energetycznej ponad 90 kWh, który zajmuje całą powierzchnię pod podłogą – od przedniej do tylnej osi. Zaletą takiej konstrukcji jest bardzo nisko (porównywalnie do modelu sportowego R8) umieszczony środek ciężkości samochodu. Właściwości jezdne poprawia dodatkowo układ czterech kół skrętnych.
Audi informuje, że system rekuperacji zwiększa zasięg pojazdu o 30 procent. Układ odzysku energii obejmuje dwa silniki elektryczne i elektrohydraulicznie zintegrowany system sterowania hamulcami. Audi e-tron GT concept rekuperuje do 0,3 g tylko w trybie hamowania silników elektrycznych, co przypada na ok. 90 procent operacji hamowania. Nie używa wtedy hamulców konwencjonalnych. Energia powraca do akumulatora praktycznie w każdym przypadku hamowania. Konwencjonalne hamulce zaczynają działać dopiero wtedy, gdy siła hamowania przekracza wartość 0,3 g.
Akumulator e-tron GT concept można ładować z użyciem kabla albo bezprzewodowo z wykorzystaniem układu Audi Wireless Charging. W tym przypadku płyta ładująca z zatopioną w niej cewką elektryczną zamontowana jest na stałe w podłodze miejsca, w którym parkuje samochód i podłączona do sieci elektrycznej. Zmienne pole magnetyczne indukuje zmienne napięcie w drugiej cewce zamontowanej w podłodze pojazdu. Akumulator modelu ładuje się do pełna z mocą 11 kW w ciągu jednej nocy.
Ładowanie przewodowe jest znacznie szybsze z powodu zastosowania systemu 800-woltowego. Do naładowania akumulatora do 80% jego pojemności wystarcza ok. 20 minut, co pozwala na przejechanie 320 kilometrów (wg. cyklu WLTP).
Rozpoczęcie produkcji seryjnej e-tron GT zaplanowano na 2020 r. Pierwsze egzemplarze samochodu trafią do klientów na początku roku 2021. Do 2025 r. Audi zamierza oferować dwanaście modeli elektrycznych, a EV mają odpowiadać za 1/3 sprzedaży marki.
audi.press-bank.pl, materiały własne