Audi kontynuuje rozwój syntetycznych e-paliw ( e-gazu, e-benzyny oraz e-diesela). Producent z Ingolstadt poinformował, że osiągnął założone cele cząstkowe projektu.
Wspólnie z Global Bioenergies S.A., koncern wyprodukował największą jak dotąd partię e-benzyny: uzyskano 60 litrów tego paliwa.
Jak powiedział Reiner Mangold, szef działu rozwoju zrównoważonych produktów AUDI AG:
„Podobnie jak inne e-paliwa Audi, nowa e-benzyna ma wiele zalet. Jej produkcja nie jest zależna od dostaw ropy naftowej, jest kompatybilna z funkcjonującą obecnie infrastrukturą i otwiera przed nami perspektywę uruchomienia zamkniętego obiegu węgla”.
„E-benzyna” Audi jest w zasadzie ciekłym izooktanem. Obecnie produkowana jest z biomasy, w dwustopniowym procesie. W pierwszym etapie, w pokazowej instalacji, firma Global Bioenergies wytwarza gazowy izobuten (C4H8). W etapie drugim, Centrum Procesów Biotechnologicznych Instytutu Frauhofera łączy izobuten z dodatkowymi cząsteczkami wodoru, uzyskując w ten sposób izooktan (C8H18). Nowe paliwo nie zawiera siarki i benzenów, stąd w procesie spalania wytwarza niewielką ilość zanieczyszczeń.
Inżynierowie Audi rozpoczęli już testy spalania i emisji nowego paliwa w silniku testowym.
Koncern informuje, że jako paliwo syntetyczne o wysokiej czystości i o dobrych właściwościach zapobiegających „stukaniu” zaworów, „e-benzyna” oferuje możliwość dalszego zwiększania kompresji silnika, a tym samym zwiększenia jego wydajności. W średnioterminowej perspektywie, partnerzy w projekcie dążyć będą do zmodyfikowania procesu produkcyjnego w ten sposób, by nie wymagał on użycia biomasy. Według tych założeń, wystarczającymi materiałami źródłowymi powinny być dwutlenek węgla oraz wodór pozyskiwany ze źródeł odnawialnych.
E-gaz Audi funkcjonuje w obiegu rynkowym od 2013 r. Pochodzi częściowo z własnej instalacji koncernu, zlokalizowanej w miejscowości Wertle. Właściciele Audi g-tron płacą za e-gaz regularną cenę CNG.
Jednym z istotnych produktów w gamie e-paliw Audi jest też e-diesel. Partner Audi, firma Sunfire, począwszy od roku 2014 do października 2016 r., zarządzała zlokalizowaną w Dreźnie pilotażową instalacją zbudowaną właśnie w celu wytwarzania e-diesla. Zużywana w procesie energia pochodziła ze źródeł odnawialnych, zaś podstawowe surowce w tym przypadku stanowiły dwutlenek węgla i woda. Efektem końcowym było paliwo Blue Crude (niebieska ropa), rafinowane następnie do postaci e-diesla. Obecnie, Audi planuje uruchomienie takiej produkcji w Laufenburgu, w szwajcarskim kantonie Aargau. Koncern, wraz z partnerami: Ineratec GmbH oraz Energiedienst Holding AG, zakłada, że nowa wytwórnia produkować będzie ok. 400 000 litrów Audi e-diesla rocznie. Jedynym źródłem energii w tym procesie będzie energia hydroelektryczna.
audi.press-bank.pl, materiały własne