UDOSTĘPNIJ

Audi dołączyło do inicjatywy EEBUS pozwalającą na integrację samochodu elektrycznego z inteligentnym domem. Model e-tron jest pierwszym BEVem, którego system ładowania wykorzystuje nowy standard komunikacji.

Jak informuje Audi, będąc urządzeniem magazynującym energię, samochód elektryczny dysponuje potencjałem m.in. do absorbowania szczytowych obciążeń. Zazwyczaj EV stoi nieużywany przez większą część dnia, co daje czas na jego elastyczne ładowanie. Z tego powodu pojazdy elektryczne są nie tylko obciążeniem dla sieci energetycznej, ale mogą również pełnić funkcję elastycznych urządzeń magazynujących energię, zwłaszcza w kontekście zmiennej dostępności energii słonecznej i wiatrowej. Budynki, EV, urządzenia gospodarstwa domowego, pompy ciepła i inni konsumenci energii są w stanie koordynować między sobą aktualne zapotrzebowania na energię i w ten sposób zapobiegać przeładowaniu sieci.

Podczas dwudniowego „Plugfest E-Mobility”, który odbywał się w dniach 28 i 29 stycznia, członkowie inicjatywy EEBUS w fabryce Audi w Brukseli testowali rozwój projektu w oparciu o otwarty standard komunikacji. Specjaliści IT i inżynierowie stworzyli model testowy w celu sprawdzenia, czy system fotowoltaiczny, infrastruktura ładowania, elektryczny samochód i system ogrzewania mogą się ze sobą komunikować bez zakłóceń. Poszczególne urządzenia są ze sobą połączone za pośrednictwem HEMS, czyli domowego systemu zarządzania energią. Wszystkie dane zbiegają się w centralce, która umożliwia urządzeniom wymianę informacji na temat ich zapotrzebowania na elektryczność.  Celem przedsiębiorstw zaangażowanych w „Plugfest” jest przekazanie specyfikacji EEBUS do szeroko pojętej branży elektromobilności.

Model e-tron jest dostępny z opcjonalnym system ładowania connect, który w najwyższej fazie pracy pozwala ładować pojazd z gniazdka domowego z mocą do 22 kW. Uzupełnienie energii w akumulatorze pojazdu zajmuje w takim przypadku około czterech i pół godziny. System uwzględnia również zapotrzebowanie na energię elektryczną innych odbiorników domowych i odpowiednio się do nich dostosowuje, tak by nie przeciążać domowej sieci elektrycznej. Proces ten zachodzi przy założeniu, że dom został wyposażony w kompatybilny system HEMS, z którym system ładowania pojazdu łączy się za pośrednictwem domowej sieci Wi-Fi.

W przypadku gdy Audi e-tron korzysta z systemu ładowania connect i połączone jest z odpowiednio wyposażonym systemem HEMS, może korzystać ze zmiennych stawek za energię elektryczną: ładować akumulator, gdy energia jest tańsza, uwzględniając jednocześnie potrzeby użytkownika np. określony czas wyjazdu i poziom naładowania akumulatorów. System ładowania connect otrzymuje niezbędne informacje o stawkach za energię albo z HEMS, albo z danych, jakie klient wprowadza na portalu myAudi. Jeśli dom wyposażony jest w system fotowoltaiczny, klienci mogą zoptymalizować proces ładowania, tak by preferował elektryczność generowaną przez fotowoltaikę.

W przyszłości urządzenia EEBUS mają być w stanie w jeszcze większym stopniu współpracować z publiczną siecią energetyczną. Jedną z takich możliwości będzie połączenie za pośrednictwem HEMS z operatorem sieci. Pozwoliłoby to samochodom elektrycznym lepiej dostosować swoje plany ładowania do zwiększonego poboru z sieci, np. w przypadku jednoczesnego ładowania wielu EV w tym samym regionie i zapewnić w ten sposób stabilność sieci energetycznej. Audi informuje, że specyfikacja nowego standardu komunikacji zostanie ujawniona na początku lutego 2019.

 

audi.press-bank.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA