Aston Martin zademonstrował czterodrzwiowy, całkowicie elektryczny samochód Lagonda Vision Concept.
Brytyjski producent poinformował, że pojazd prezentowany na targach w Genewie stanowi zapowiedź linii stylistycznej modeli, które trafią do produkcji seryjnej w 2021 r.
Baterie trakcyjne nowego EV zostały umieszczone w podłodze. Samochód jest krótszy i niższy niż tradycyjne limuzyny, jednak brak silnika spalinowego oraz klasycznego układu przeniesienia napędu zapewnia znaczną ilość miejsca wewnątrz pojazdu. Lagonda zapewnia przestrzeń dla czterech osób podróżujących na oddzielnych fotelach. Luksusowa kabina pojazdu została wykończona z materiałów najwyższej jakości: zarówno włóknem węglowym i ceramiką, jak i kaszmirem oraz jedwabiem, rzadko wykorzystywanymi w przemyśle motoryzacyjnym.
Samochód wyposażono w system jazdy autonomicznej czwartego poziomu. Oznacza to, że w praktyce może poruszać się w pełni automatycznie, a interwencja kierowcy jest wymagana sporadycznie, jedynie w wyjątkowych okolicznościach.
Model Lagonda Vision Concept został przystosowany do zamontowania w nim baterii ze stałym elektrolitem, zapewniających realny zasięg ponad 640 km na jednym ładowaniu. Przykładowo, to dystans z Los Angeles do San Francisco, z Londynu do Edynburga, z Berlina do Wiednia lub z Warszawy do Drezna. Jak informuje Aston Martin, pojazd umożliwia również ładowanie bezprzewodowe.
Napęd samochodu przenoszony jest na cztery koła, zaś moment obrotowy może być rozdzielany pomiędzy nimi w dowolny sposób.
W 2019 r. rozpoczną się dostawy pierwszego w pełni elektrycznego modelu seryjnego Astona Martina – RapidE. Produkcja pojazdu zostanie ograniczona do 155 egzemplarzy. Aston Martin rozważa ponadto wprowadzenie na rynek supersportowego EV, który na rynku konkurowałby z drugą generacją Tesli Roadster.
Do 2025 r. wszystkie modele w ofercie brytyjskiego producenta zostaną zelektryfikowane. Aston Martin planuje skupić się przede wszystkim na systemach mild-hybrid, nie zamierza natomiast wprowadzać hybryd typu plug-in z uwagi na ich skomplikowaną konstrukcję i wysokie koszty.
Lagonda została założona w 1904 r. W 1947 r. firma została przejęta przez Astona Martina. Według planów, Lagonda ponownie stanie się samodzielną marką, odpowiadającą za produkcję pojazdów zeroemisyjnych.
media.astonmartin.com, materiały własne