arielmotor.co.uk, autocar.co.uk, materiały własne
Brytyjski Ariel, znany do tej pory głównie z ekstremalnie szybkiego modelu Atom, zamierza zaprezentować samochód elektryczny rozwijający niemal 1200 KM i 1800 Nm momentu obrotowego. Pojazd zostanie wyposażony w napęd na cztery koła i nowatorski, turbinowy range extender. Nowy Ariel będzie się rozpędzał od 0 do 100 mil na godzinę (ok. 160 km/h) w zaledwie 3,8 sekundy – o ponad sekundę szybciej niż McLaren P1 czy Porsche 918.
Samochód o roboczej nazwie P40 ma ważyć ok. 1600 kg – w obniżeniu masy pomoże aluminiowe podwozie oraz panele nadwozia wykonane z włókna węglowego. Wygląd zewnętrzny pojazdu jest obecnie w fazie rozwojowej.
P40 będzie napędzany przez cztery oddzielne silniki elektryczne o mocy ok. 300 KM każdy, zasilane przez chłodzoną cieczą baterię litowo-jonową o pojemności 42 kWh. W ofercie znajdzie się również nieco słabsza wersja z napędem na tylne koła i baterią o pojemności 56 kWh.
Obie odmiany otrzymają turbinowy range extender dostarczający maksymalnie 35 kW i wydłużający elektryczny zasięg P40, który oszacowano na 160-190 km.
Trwające 50 minut szybkie ładowanie pozwoli na jazdę z wykorzystaniem pełnych osiągów przez ok. 15 minut. Samochód zostanie wyposażony w zaawansowane systemy kontroli trakcji, wektorowania momentu obrotowego oraz hamowania odzyskowego.
Sprint od 0 do 100 km/h zajmie 2,4 sekundy, zaś od 0 do 240 km/h 7,8 sekundy. Prędkość maksymalna zostanie ograniczona do ok. 260 km/h.
Jak powiedział szef firmy Simon Saunders:
„Budujemy aspiracyjny samochód jutra korzystając ze zdolności naszej małej firmy do wygrywania z dużymi koncernami. Kochamy Ariele, które produkujemy obecnie, jednak wiemy, że musimy wykorzystać również nową technologię. W przeciwnym wypadku, za 20 lat będziemy wytwarzać antyki albo nawet znikniemy z rynku”.
Powstanie P40 jest rezultatem trwających 3 lata prac rozwojowych pod nazwą „HIPERCAR” – to akronim określenia „High-Performance Carbon Reduction”. Projekt otrzymał wsparcie w wysokości 2 milionów funtów od rządowej agencji Innovate UK.
Za ogólną koncepcję pojazdu, nadwozie, podwozie i zawieszenie odpowiada Ariel, Delta Motors dostarczy baterię i range extender, zaś Equipmake – silniki elektryczne.
Prototyp P40 zostanie oficjalnie zaprezentowany 6 września, wersja produkcyjna w 2019 r., zaś rok później samochód trafi do sprzedaży.