Carlos Ghosn, dyrektor generalny koncernu Renault-Nissan-Mitsubishi, poinformował, że priorytetem francusko-japońskiego koncernu jest obecnie obniżenie cen oferowanych samochodów elektrycznych. Jego zdaniem, kwestia niewystarczającego zasięgu EV została już rozwiązana z pozytywnym skutkiem.
Jak stwierdził Ghosn:
„Zaobserwowaliśmy, że konsumenci nie rozmawiają już więcej na temat zasięgu lub autonomii, o ile mają zagwarantowane więcej niż 300 km”.
Dodał, że pojawienie się w sprzedaży pojazdów, które mogą przejechać taki dystans na jednym ładowaniu, stanowiło rynkowy przełom, z uwagi na fakt, że użytkownicy EV pokonują średnio za kierownicą swoich samochodów ok. 50 km dziennie.
Zdaniem Ghosna, Alians powinien skupić się obecnie na obniżeniu kosztów zakupu modeli elektrycznych, zwłaszcza w Państwie Środka:
„Kiedy popatrzycie, jakie samochody elektryczne sprzedają się w Chinach, dojdziecie do wniosku, że są to bardzo, bardzo przystępne cenowo pojazdy. Obecny pułap cenowy LEAFa nie jest odpowiedni dla chińskiego rynku”.
Słowna Ghosna nie oznaczają oczywiście, że koncern nie zamierza poszerzać oferty o modele z większym zasięgiem. W niedalekim czasie do salonów trafi m.in. Nissan LEAF z większym pakietem baterii (60 kWh).
Ghosn dodał, że oprócz ceny, najważniejszymi kwestiami dla konsumentów są koszty użytkowania i funkcjonalność pojazdów, a nie technologia.
Dyrektor generalny Renault-Nissan-Mitsubishi poruszył ponadto temat samochodów autonomicznych:
„Istnieje wiele drażliwych pytań, na które trzeba odpowiedzieć, zanim takie samochody trafią na rynek. Sądzę, że masowa komercjalizacja tych technologii nie nastąpi wcześniej niż w latach 2022-2023 r.”.
Według Ghosna, kwestię podstawową stanowi konieczność zapewnienia ochrony pojazdów samosterujących przed atakami hakerskimi. Dyrektor Aliansu wyraził przekonanie, że rozwojem samochodów autonomicznych będą w szczególności zainteresowane takie firmy jak Alibaba, DiDi, Uber czy Amazon – brak konieczności zatrudniania kierowców pozwoli zredukować im ponoszone koszty nawet o 90%.
asia.nikkei.com, materiały własne