Silniki elektryczne oraz akumulatory wysokonapięciowe przeznaczone do BMW i3 będą montowane w zeroemisyjnym, miejskim autobusie produkowanym przez turecką firmę Karsan. Autobus „Jest electric” jest produkowany w mieście Bursa i oferowany zarówno na lokalnym rynku, jak i za granicą. Dzięki silnikom i akumulatorom BMW, pojazd zapewni pasażerom zeroemisyjne przewozy w obrębie miast.
Od zeszłego roku firma BMW i dostarczyła m.in. systemy magazynowania energii dla Streetscooter GmbH, spółki zależnej Deutsche Post. Moduły bateryjne BMW i umożliwiają pojazdom Streetscootera realizowanie całodniowych, zeroemisyjnych dostaw przesyłek paczek i listów bez potrzeby doładowania. Akumulatory wysokonapięciowe opracowane z myślą o BMW i3 dostarczają również energię do pojazdów nawodnych. W ramach projektu rozpoczętego w 2017 r. firma Torqeedo używa baterii producenta z Monachium jako źródła zasilania dla elektrycznych łodzi motorowych. Ponadto, akumulatory wysokonapięciowe BMW i służą jak stacjonarne magazyny energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych: elektrowni wiatrowych i słonecznych. Silniki elektryczne oraz akumulatory wysokonapięciowe samodzielne rozwijane przez niemiecki koncern są produkowane w fabryce zlokalizowanej w Dingolfing.
Jak powiedział Uwe Breitweg, Dyrektor działu Systemów Napędowych dla Klientów Przemysłowych Grupy BMW:
„Nasi klienci przemysłowi doceniają łatwą obsługę technologii plug-and-play oferowanej przez komponenty BMW i, a także ich solidność i niezawodność – co udowadnia sprzedaż ponad 100 000 BMW i na całym świecie”.
W autobusie Karsan Jest electric zostanie zamontowany silnik synchroniczny z BMW i3 o mocy szczytowej 170 KM (125 kW) oraz maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm. W pojeździe będą również instalowane wysokonapięciowe akumulatory składające się z 8 modułów (po 12 ogniw każdy) o pojemności do 44 kWh. Karsa Jest Electric otrzyma dwa takie akumulatory o łącznej pojemności 88 kWh, które zapewnią zasięg do 210 km na jednym ładowaniu. Autobus będzie w stanie pełnić służbę przez 18 godzin bez potrzeby dodatkowego uzupełniania energii. Mierzący 6 metrów długości pojazd zapewni miejsca dla 26 pasażerów – o 4 więcej niż konwencjonalna wersja tego modelu. Dzięki niskiej podłodze, autobus będzie przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.
Firma Karsan została założona w 1966 r. i posiada zakłady rozwojowe i produkcyjne zlokalizowane w Bursa, w zachodniej Turcji. Oferta firmy obejmuje szeroką gamę produktów: od niewielkich vanów, przez autobusy miejskie (w tym przegubowe), po autokary.
Jak powiedział Okan Baş, dyrektor generalny Karsan:
„Współpraca z Grupą BMW pozwala nam na zaspokajanie potrzeb klientów w segmencie pojazdów elektrycznych, a także pomaga w poczynieniu dużego kroku naprzód w kierunku przekształcenia firmy w dostawcę rozwiązań zrównoważonej mobilności”.
press.bmwgroup.com, materiały własne