Grupa Renault ogłosiła podpisanie dwóch umów o współpracy partnerskiej (w ramach strategii „Renaulution”) w zakresie projektowania i produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych. Pierwszej z Envision AESC w celu utworzenia gigafabryki w Douai (Francja) gdzie będą produkowane niskoemisyjne i akumulatory najnowszej generacji. Grupa podpisała też umowę z francuskim startupem Verkor. Obaj partnerzy wspólnie opracują, a następnie zapewnią produkcję wysokowydajnych akumulatorów. W przyszłości Renault planuje nabycie ponad 20% udziałów w firmie Verkor.
Porozumienia stanowią uzupełnienie istniejących umów Grupy Renault, w szczególności historycznego porozumienia z firmą LG Chem, która obecnie dostarcza moduły akumulatorowe dla gamy modeli elektrycznych Renault i przyszłego MeganE. Jednocześnie prowadzone są rozmowy z firmą Automotive Cells Company (ACC) w sprawie ewentualnego dołączenia do ekosystemu Grupy Renault w 2027 roku. Ponadto w ramach projektu ASSB (All Solid-State Battery technology) realizowanego przez Alians prowadzone są badania nad wdrożeniem do 2030 r. technologii akumulatorów półprzewodnikowych.
– Nasza strategia dotycząca akumulatorów trakcyjnych opiera się na dziesięcioletnim doświadczeniu Grupy Renault w zakresie elektromobilności i inwestowaniu w łańcuch wartości w tym sektorze. Nowo nawiązana współpraca partnerska z firmami Envision AESC i Verkor znacznie wzmocni naszą pozycję i umożliwi wyprodukowanie do 2030 roku miliona pojazdów elektrycznych „made in Europe”. Jest to ważny krok w kierunku zwiększenia naszej konkurencyjności, wpisania grupy w nową dynamikę widoczną we francuskim sektorze przemysłowym i osiągnięcia naszego celu neutralności węglowej. Grupa potwierdza w ten sposób swoje zaangażowanie w produkcję popularnych, przystępnych cenowo i tanich w eksploatacji samochodów elektrycznych we Francji – powiedział Luca De Meo, dyrektor generalny Grupy Renault.
Akumulatory dla R5
W ramach strategii elektrycznej mobilności Grupa Renault współpracuje z firmą Envision AESC, która w 2024 roku uruchomi w Douai gigafabrykę akumulatorów o zdolności produkcyjnej 9 GWh. Do 2030 roku jej moce przerobowe zostaną zwiększone do 24 GWh. Envision AESC, dział produkcji akumulatorów globalnej firmy Envision Group, specjalizującej się w zielonych technologiach, zainwestuje docelowo 2 mld euro w produkcję zaawansowanych technologicznie, niskoemisyjnych i konkurencyjnych cenowo akumulatorów do samochodów elektrycznych, w tym do przyszłego modelu R5. Modele elektryczne mają w 2030 r. stanowić 90% sprzedaży marki Renault
Gigafabryka dużych mocy
Renault podpisał też protokół porozumienia w sprawie nabycia ponad 20% udziałów w firmie Verkor i planuje tym samym dołączyć do konsorcjum utworzonego w 2020 roku wokół francuskiego startupu. Grupa Renault i Verkor zamierzają wspólnie opracować wysokowydajny akumulator dostosowany do potrzeb aut z segmentu C i wyższych w gamie Renault, a także modeli Alpine. W początkowej fazie współpraca będzie polegać na finansowaniu centrum badawczo-rozwojowego (Verkor Innovation Center) oraz uruchomieniu linii pilotażowej prototypów i seryjnej produkcji ogniw i modułów akumulatorowych we Francji już w 2022 r. W drugiej fazie Verkor wdroży plan uruchomienia w 2026 roku na potrzeby Grupy Renault pierwszej we Francji gigafabryki wysokowydajnych akumulatorów o początkowej zdolności produkcyjnej 10 GWh. Do 2030 jej moce przerobowe powinny zostać zwiększone do 20 GWh.
Źródło: na podstawie Renault