Brytyjski producent Alexander Dennis Limited (ADL) ogłosił, że rozszerzy swoją ofertę o nowe autobusy elektryczne. Oprócz autobusów zbudowanych na podwoziach od partnerów, ADL zamierza w przyszłości oferować własne, w pełni zintegrowane pojazdy. Nowy zbudowany w całości przez brytyjskie przedsiębiorstwo minibus i nowy autobus piętrowy mają trafić do klientów pod koniec 2023 roku.
Brytyjski sektor e mobilności błyskawicznie rośnie. Dzieje się tak ze względu na wsparcie miejscowego rządu. Władze wyraźnie stawiają choćby na bezemisyjny transport, którego ważną częścią są przewozy autobusowe. Ponadto pakiet ulg oraz finansowe wsparcie dla producentów zachęca ich do kolejnych inwestycji w ten sektor gospodarki. Rząd ogłosił m. in. trzyletni program o wartości 150 mln funtów w postaci nowych, elastycznych i przystępnych cenowo pożyczek na innowacje, aby pomóc brytyjskim MŚP w komercjalizacji ich najnowszych innowacji badawczo-rozwojowych.
Nowe e-busy już pod koniec 2023 roku
Jednym z beneficjentów elektrycznej rewolucji zamierza być brytyjski producent autobusów BEV firma ADL. Według jej władz nowy zbudowany w całości przez brytyjskie przedsiębiorstwo minibus i nowy autobus piętrowy mają trafić do klientów pod koniec 2023 roku. Dzięki nowym modelom firma chce zapewnić „klientom najszerszą dostępną gamę rozwiązań spełniających ich indywidualne wymagania”.
– Firma Alexander Dennis nadal zmierza w kierunku przejścia na mobilność o zerowej emisji, a nasza inwestycja w najnowszą technologię o zerowej emisji da operatorom, władzom transportowym i samorządom swobodę wyboru spośród jeszcze szerszej gamy autobusów – powiedział prezes i dyrektor naczelny Paul Davies.
Współpraca z BYD będzie kontynuowana
Należy jednak podkreślić, że współpraca ADL w zakresie autobusów elektrycznych z chińskim producentem BYD będzie kontynuowana. BYD-ADL wspólnie oferuje Enviro200EV jako autobus jednopiętrowy oraz Envrio400EV jako autobus piętrowy. Ten ostatni model jest często używany w Wielkiej Brytanii, w tym jako kultowy czerwony autobus piętrowy w Londynie. Firma planuje również kontynuować oferowanie dwupokładowej wersji z ogniwami paliwowymi, Envrio400FCEV.
– Zawsze słynęliśmy z innowacyjności naszych produktów. Pomimo problemów w naszej branży nadal stawialiśmy wymagania naszemu zespołowi inżynierów, aby rozwijać naszą ofertę. Rezultatem będzie zupełnie nowy, w pełni zaprojektowany przez nas, zintegrowany elektryczny dwupokładowy i mały autobus, dający naszym klientom dostęp do najnowszej technologii pojazdów o zerowej emisji z jednego, zaufanego źródła – dodał Paul Davies.
Nowe elektryczne autobusy zaprojektowane są przy udziale studentów z wiodącego w branży w dziedzinie projektowania motoryzacyjnego i transportowego Uniwersytetu Coventry. Nowe pojazdy BEV, które trafią do odbiorców brytyjskich będą w całości zaprojektowane i zbudowane w miejscowych fabrykach.
Jasny przekaz od rządu
Rząd brytyjski w ubiegłym roku przedstawił plan dekarbonizacji sektora transportowego. W myśl projektu do 2040 roku wstrzymana zostałaby sprzedaż wszystkich rodzajów pojazdów drogowych napędzanych silnikiem spalinowym. Brytyjczycy przymierzają się do zakazu sprzedaży nowych pojazdów o ładowności od 3,5 do 26 ton z silnikiem spalinowym do 2035 r. Dla ciężarówek spalinowych powyżej 26 ton ten zakaz ma zacząć obwiązywać w 2040 r. Jednocześnie przedstawiciele rządu zostawił sobie furtkę na wcześniejsze wprowadzenie tego typu norm „jeśli szybsza wymiana będzie możliwa”.
W ramach projektu sama produkcja bezemisyjnych pojazdów drogowych ma zapewnić Brytyjczykom do 2050 roku dziesiątki tysięcy miejsc pracy o wartości do 9,7 miliarda funtów.
Źródło: na podstawie alexander-dennis.com, własne