Według nowych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w większości państw członkowskich UE występuje poważny brak punktów ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż sieci drogowych. 10 krajów europejskich nie ma nawet jednej ładowarki na każde 100 kilometrów kluczowych dróg. Niewielkie Niderlandy mają za to 47,5 punktów ładowania na każde 100 km drogi, a Polscy kierowcy tylko jeden taki punkt na każde 250 kilometrów. ACEA wzywa Parlament Europejski i Radę do wprowadzenia odpowiednich warunków dla e-mobilności podczas zbliżających się negocjacji w sprawie Fit for 55.
Duże dysproporcje
Wyniki pokazują, że 10 krajów nie ma nawet jednej ładowarki na każde 100 kilometrów kluczowych dróg. Z wyjątkiem Węgier wszystkie te kraje mają również udział w rynku samochodów elektrycznych poniżej 3%. 18 państw członkowskich UE ma poniżej 5 punktów ładowania na 100 km drogi, a tylko cztery posiadają ponad 10 ładowarek na każde 100 km ulic.
Według licznika elektromobilności (dane dostarcza PSPA i PZPM) w Polsce na koniec lipca było 1557 ogólnodostępnych stacji ładowania AC/DC.
W ramach pakietu klimatycznego Fit for 55 opublikowanego w lipcu Komisja Europejska zaproponowała, aby do 2030 r. emisje CO2 z nowych samochodów mogły być o 55 proc. niższe niż w 2021 r. – w stosunku do celu 37,5 proc. na 2030 r. ustalonego zaledwie trzy lata temu. Europejscy producenci samochodów będą musieli wprowadzić na rynek miliony samochodów ładowanych elektrycznie w ciągu najbliższych lat, aby osiągnąć ten nowy, trudny cel.
– Konsumenci nie będą mogli przejść na pojazdy bezemisyjne, jeśli nie będzie wystarczającej liczby stacji ładowania i tankowania wzdłuż dróg, na których jeżdżą – ostrzegł dyrektor generalny ACEA, Eric-Mark Huitema.
– Na przykład, jeśli obywatele Grecji, Litwy, Polski i Rumunii nadal muszą podróżować 200 km lub więcej, aby znaleźć ładowarkę, nie możemy oczekiwać, że będą skłonni kupić samochód elektryczny” – wyjaśnił Huitema.
Jego zdaniem, ogromne postępy we wdrażaniu infrastruktury będą musiały zostać poczynione w całej UE w bardzo krótkim czasie. Postępy w kilku krajach Europy Zachodniej są zachęcające, ale nie powinny odwracać naszej uwagi od tragicznego stanu sieci ładowania w innych krajach UE.
Kontrast między Holandią (Niderlandy) – krajem z największą liczbą ładowarek (47,5 na każde 100 km drogi) – a rozległym krajem, takim jak Polska (osiem razy większa, ale tylko jeden punkt
Wzmocnić cele
– Niestety wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych – również element pakietu Fit for 55 – nie jest zsynchronizowany z ambicjami Komisji w zakresie celów w zakresie emisji CO2. Chociaż doceniamy wprowadzenie bardzo potrzebnych wiążących celów w zakresie stacji ładowania i tankowania w każdym państwie członkowskim, będą one musiały zostać znacznie wzmocnione, jeśli chcemy osiągnąć nasze cele klimatyczne – podkreślił Huitema. ACEA wzywa Parlament Europejski i Radę do skorzystania z tej okazji i wprowadzenie odpowiednich warunków dla e-mobilności podczas zbliżających się negocjacji w sprawie Fit for 55.
Kraje z największą liczbą punktów ładowania na 100 kilometrów
- Holandia (47,5)
- Luksemburg (34,5)
- Niemcy (19.4)
- Portugalia (14,9)
- Austria (6.1)
Kraje z najmniejszą liczbą punktów ładowania na 100 kilometrów
- Litwa (0.2)
- Grecja (0,2)
- Polska (0.4)
- Łotwa (0.5)
- Rumunia (0,5)
Punkty ładowania samochodów elektrycznych na 100 km drogi (+ udział w rynku). Według kraju w 2020r.
Charging points per 100 km | Market share of ECVs | |
Austria | 6.1 | 9.5 |
Belgium | 5.5 | 10.7 |
Bulgaria | 0.8 | – |
Croatia | 2.3 | 1.9 |
Cyprus | 0.5 | 0.5 |
Czech Republic | 0.9 | 2.5 |
Denmark | 4.4 | 16.4 |
Estonia | 0.7 | 1.8 |
Finland | 3.3 | 18.1 |
France | 4.1 | 11.2 |
Germany | 19.4 | 13.5 |
Greece | 0.2 | 2.6 |
Hungary | 0.6 | 4.7 |
Ireland | 1 | 7.4 |
Italy | 5.1 | 4.3 |
Latvia | 0.5 | 2.7 |
Lithuania | 0.2 | 1.1 |
Luxembourg | 34.5 | 11.4 |
Malta | 3.4 | – |
Netherlands | 47.5 | 25 |
Poland | 0.4 | 1.9 |
Portugal | 14.9 | 13.5 |
Romania | 0.5 | 2.2 |
Slovakia | 2 | 1.9 |
Slovenia | 1.6 | 3.1 |
Spain | 1.1 | 4.8 |
Sweden | 5 | 32.2 |
Źródło: na podstawie ACEA, własne